До 10 години в България ще има голямо развитие на електромобилите
\"E-taxi\" намалява замърсяването в градовете и е достъпно за обикновения човек
Проф. Харалд Лешке:
Проф. Харалд Лешке е собственик на фирмата Leshke design, работи като консултант за
компанията Brabus и е преподавател
в Техническия университет, бил е и ръководител
на отдел „Корпоративен
дизайн и иновативни проекти“ към Mercedes. Проф. Лешке, заедно с магистри по специалност „Дизайн на транспортни средства“и проф. Сашо Драганов
създават проект за електротакси, което да се движи в градски условия. Economic.bg разговаря с него
за бъдещето на автомобилната индустрия у нас, както и за новият проект „E-taxi”, представен на Tech Expo 2016 в столицата.
Г-н Лешке, вие сте в България от повече от 10
години и работите в сферата на автомобилната индустрия. Какво смятате за бизнес
климата тук?
Определено се вижда, че има развитие в България. Наскоро участвах в Automotive Cluster тук и видях, че има много компании, които инвестират в България, като доставчици в автомобилната индустрия. Китайската компания Great Wall пък дойде тук в България, за да произвежда коли, което, може би, ще донесе успех в бъдеще. В автомобилното производство вече всичко е ориентирано към опазването на околната среда. Всички осъзнаваме, че имаме нужда от по-добър живот, искаме да оцелеем и не можем да продължаваме по същия начин. Необходима е промяна и електромобилите ще променят значително нашето ежедневие. България прави опити да се развива в тази насока, да произвежда, да проучва. Виждам голямо развитие до 10 години в това отношение.
България има своите социални проблеми, много хора напускат страната, особено младите, които отиват да учат в чужбина. Вероятно ще бъде много трудно да ги върнем обратно. С добра стратегия обаче правителството може да промени нещо, да накара хората да останат или поне да върне обратно тези, които са емигрирали.
И по време на откриването на Tech Expo заявихте, че до 10 години електромобилите ще превземат автомобилната индустрия. Споменахте и че някои страни вече са въвели забрана за регистрация на бензинови и дизелови двигатели след 2020 г. Възможно ли е това да се случи и в България?
Някои хора са много оптимистични в това отношение и казват, че за този период 20% от колите ще се движат с електричество. Не съм сигурен дали наистина е възможно тук да се направи такъв закон, какъвто в Норвегия или Холандия, който забранява регистрирането на бензинови и дизелови коли. Германия например има голям интерес да не прави този преход толкова бързо, тъй като има много компании, които произвеждат автомобили с конвенционални двигатели. Те ще загубят своя пазар и ще трябва да направят големи усилия. Докато България не е голям производител на коли, така че подобен закон би могъл да се въведе дори следващата година и автомобилите да се електрифицират. Заради това направихме този проект за електротакси.
Каква е идеята на проекта “E-taxi”, който създадохте съвместно с български студенти и проф. Сашо Драганов?
Ако погледнете колко таксита има в София и колко много тези коли замърсяват столицата, незабавно бихте казали „Не бихме искали повече таксита с мръсни двигатели, искаме само електромобили или хибридни коли“. Тук вече бяха въведени зелени таксита. Идеята на електротакситата е да се движат в града, тъй като обхватът им е достатъчен, и съответно, хората да имат по-голям достъп до тях. На този етап трудно бихте могли да отидете например до Варна с такава кола, заради живота на батерията.
Също така, за отделните хора е по-трудно да си вземат електромобил заради цената. Ако обаче електрификацията се въведе в такситата и в градския транспорт, това значително ще допринесе за по-чисти градове и по-бърз достъп на обикновения човек до тази технология.
Какви са вашите бъдещи планове тук в България?
Заедно с проф. Драганов продължаваме да работим по проекти в сферата на автомобилната електрификация. Работата е там, че в момента всички електромобили, които можете да намерите на пазара, са много скъпи. Ние виждаме начини да се намали цената на производството, да бъдем по-гъвкави и да дадем възможност на обикновения купувач да закупи такъв автомобил. Затова и направихме тази концепция. Обхватът на колите, по които работим, ще бъде подобен, животът на батерията и цената също. Смятаме, че до няколко години ще има електромобили, които ще са по-достъпни за потребителите и в същото време ще са конкурентоспособни.
Разбира се, има много неща, по които да се работи. Бих искал да видя България като производител на двигатели на батерии. Тук има достатъчно технологии и интелигентни хора, както в университетите, така и извън тях.
Какво смятате за българските студенти, които се насочват към автомобилната индустрия?
Имаме много добър опит в работата с българските студенти. Направихме един университетски проект през 2005 г. в София и Сливен за български електромобил, който е на достъпна цена. Студентите участваха, показаха своята компетентност. Имахме голям успех и получихме голямо внимание, разбира се, със подкрепата на Mercedes, Balkanstar. Този проект доказа, че българските студенти са много добри.
Трябва ли да се организират повече технологични събития в България, за да може всеки да се запознае с технологиите от бъдещето?
Определено мисля, че е добра идея да се правят изложения като Sofia Tech Expo. Много хора имат възможността да дойдат, да разгледат, ако искат да си купят нещо. Също така, можете да се запознаете с новите технологии, без да сте под напрежение, че трябва да закупите нещо.