До пет години банковите клонове може да са история
Новите технологии са двигател на трансформацията
Пандемията ускори използването на услугите за дигитално банкиране сред потребителите от всички възрастови групи, както и края на традиционния банков клон. Това посочва Economist Intelligence Unit (EIU) в последния си доклад, изготвен за софтуерната компания за финансови решения Temenos. Според него 65% от мениджърите смятат, че базираният на клоновата мрежа модел на финансовите институции ще бъде мъртъв след пет години.
След мерките за намаляване на разходите, въведени след финансовата криза от 2008 г., се наблюдава серия от закривания на клонове. Тенденцията се ускорява благодарение на цифровите канали като мобилното банкиране. Най-новите облачни технологии, изкуственият интелект (AI) и приложните програмни интерфейси (API) се разглеждат като двигатели на трансформацията, според две трети от висшите банкови ръководители, взели участие в проучването.
Само за последната година редица от най-големите европейски банки обявиха, че затварят голяма част от физическата си мрежа. HSBC закри 82 клона, изтъквайки пандемията като фактор, помогнал за „изкристализирането мисленето ѝ“ по отношение на намаляването на зависимостта от обслужването на клиенти на гише.
Подобно на много бизнеси, трябва да се променим за бъдещето, в което клоновете ще се използват по различен начин и ще се посещават по-рядко“, отбеляза банката през януари.
По-рано тази година TSB обяви планираното затваряне на повече от 150 клона през 2021 г. – стъпка, която доведе до съкращаването на около 1000 работни места. Allied Irish Bank пък обяви плановете си да намали персонала си с 1500 души, да обедини клонове и да освободи помещения в опит да намали разходите на фона на ускорилото се цифрово банкиране и хоум офиса по време на пандемията.
Междувременно втората по големина банка в Германия, Commerzebank, затваря над 340 клона и съкращава една трета от своя персонал - около 10 000 души. Шведският Handelsbanken пък разкри, че ще намали клоновата си мрежа почти наполовина, докато сливането на френската Societe Generale с обединението на нейния бизнес на дребно и дъщерното дружество Credit du Nord ще доведе до закриването на 600 от 2100 клона.
Пренасочване на разходите
За разлика от периода след финансовата криза, започнала през 2008 г., сега банките не затварят клонове само за да намалят разходите, а и за да ги преструктурират. Всъщност в момента те инвестират сериозно в технологии за подобряване на обслужването на клиентите чрез цифрови канали и финтех продукти. Проучването показва, че 38% от банките правят иновации, като инвестират във финтех стартъпи или директно придобиват такива.
Обременени от физически клонове и наследени системи и с конкуренти, предлагащи атрактивни спомагателни продукти и често превъзходно обслужване на клиентите, много утвърдени банки избират да си партнират с финтех компании“, се казва в доклада.
Банките ще се съсредоточат върху подобряването на нивата на обслужване на клиентите и ще използват различни партньори за удовлетворяване на клиентите си, прогнозира още EIU.