Дрогериите изместиха хранителните вериги по новооткрити обекти
Все по-малко търговци наемат магазини на бул. \"Витоша\"
Усвояването на площи в модерните търговски центрове в София запазва нивата си от предходния период – наети и отворени са близо 15,000 кв.м., спрямо 16,370 кв.м. през втората половина на 2015 г. Това показва последният доклад на Colliers International за развитието на търговските площи през първата половина на 2016 г. От него става ясно още, че пазарът се намира във фаза на стабилно и устойчиво развитие.
Делът на усвоените площи в утвърдените търговски центрове в София с най-активно търсене е средно 4% от всички отдавани площи. Анализът показва, че при търговските центрове в столицата с най-висок процент нови оператори е Serdika Center, следван от Paradise Center и Sofia Ring Mall. Най-новият проект на пазара Sofia Ring Mall продължава да привлича нови концепции – доказателство за това е решението на Lidl да открият първи обект в столичен търговски център именно там.
В сегмента на бързооборотните стоки, дрогериите отново изместиха хранителните вериги по брой новооткрити обекти. С най-високи резултати по този показател са Lilly (8) и dm (7). Billa откри четири обекта за полугодието, Kaufland и Lidl - по един, а Т-Market придоби 12, с което се нареди на 3-то място по брой магазини в страната. В „Направи си сам“ сегмента активно преструктуриране тече във веригата Prаktiker, която оптимизира търговската си мрежа чрез релокации в собствени помещения и обновяване на концепцията.
Търговските паркове регистрират устойчиви нива на търсене. Retail Park Varna почти изцяло обнови микса си, като към Decathlon, IKEA и Комсед добави веригата за стоки за дома Dominico с първи обект за страната, датската верига за мебели JYSK и магазини за техника и електроника Zora.
Тенденция на стабилизация се наблюдава при търговците в представянето им на главни търговски улици. Движението на наематели по бул.“Витоша“ е намаляло 4 пъти - от 12% на 3% през първите шест месеца на годината. Секторът на заведенията продължава да се развива и за една година бележи 10% ръст и достига дял от 24%.
Останалите главни търговски улици в София следват тенденцията на бул.“Витоша“ - наполовина е спаднало движението на наематели - от 12% на 6%. Предлагането на търговски площи на главните улици в столицата намалява спрямо предходния период - свободните такива в София са в размер на 6%, а на бул.”Витоша“ – 3%.
Устойчивите темпове на усвояване на вакантни площи в модерните търговски центрове в София и липсата на нов продукт очертават тенденция на намаляване на общия им дял. Вече утвърдените проекти поддържат нива на заетост от 98-99%, а като цяло моловете с повече от две години дейност на пазара регистрират нива на заетост над 94%. Изключение прави City Center Sofia, който е в процес на репозициониране.
Основен двигател при предлагането на модерни площи продължава да бъде стремежът на търговските центрове за подобряване на микса от наематели и осигуряването на конкурентни предимства. Това е причината и за повишаващата се активност в разместването на търговци в рамките на един и същ проект.
През първата половина на 2016 г. предлагането на модерни търговски площи в България е 771,260 кв.м., като 406,660 кв.м. са в София. За второ поредно полугодие се наблюдава лек спад в общия обем, в резултат на преустройството на търговски помещения в офисни в определени проекти (ЦУМ и Galeria Plovdiv). Индикаторът наситеност на търговски площи на 1,000 души население остава без съществена промяна - за София е 323 кв.м., а за страната - 108 кв.м. на 1,000 души.
В съответствие с описаните до тук тенденции, през разглеждания период е налице стабилно поведение на наемните нива, както на първокласни локации в търговските центрове, така и на бул.“Витоша”. До края на 2016 г. съществена промяна при тях не се очаква.
Сегментът на модерните търговски площи и през следващото полугодие ще продължава да се развива устойчиво, при намаляващи нива на предлагането и стабилно търсене. Това състояние на пазара е предпоставка за подновяване интереса на международни оператори към българския пазар и повишаване на тяхната активност.