Дуалното обучение е без алтернатива и няма повече време за губене
Няма повече време дуалната система на образование да се подлага на дебати
Милена Дамянова, председател на Комисията по образованието и науката:
За дуалното обучение и за перспективите то да бъде въведено в национален мащаб разговаряхме с д-р Милена Дамянова, председател на парламентарната Комисия по образование и наука в 44-тото Народно събрание. Тя беше един от гостите на националната конференция „Образование и труд – локални проблеми, глобални решения”.
Г-жо Дамянова, какви са пречките пред българското образование и смятате ли, че дуалното образование е най-доброто решение за момента?
Категорично смятам, че дуалната система на образование е решението на проблемите, които съществуват по отношение на връзката образование - бизнес и на необходимостта от кадри, която има към момента. Дуалната система започна с пилотно въвеждане още през 2010 г., когато приключи един проект на Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК). Другите участници в проекта бяха Министерството на образованието и науката (МОН), три професионални гимназии и три фирми в България. След това вече Българо-швейцарския проект „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото” (ДОМИНО) надгражда този проект, но първите държавни образователни изисквания, учебни програми и изобщо първото пилотно въвеждане е с този проект на ГБИТК.
Какви са перспективите пред ДОМИНО и изпълни ли той задачата си да проправи пътя на дуалното обучение в страната ни?
Проектът ДОМИНО вече получава съответното финансиране, което пък подпомага въвеждането му. През 2014 г. бяха направени промени в Закона за професионалното образование и обучение, които пък дадоха законовата възможност за въвеждане на дуалната система. Има, разбира се, още някои пречки, които се надявам в най-скоро време да решим законодателно.
Какви са мерките, предприети за преодоляването на тези пречки?
Само преди 2-3 месеца направихме съвместно заседание на три парламентарни комисии – образователна, икономическа и социална, заедно с тримата ресорни министри. Целта беше да видим къде са проблемите дуалната система да се въведе вече в национален мащаб и съответно тези проблеми да бъдат решени. Мисля, че нямаме повече време за губене и нямаме повече време да изпробваме въвеждането на тази система. Тя е доказала безспорно своите успехи за мотивиране на учениците – доказано е, че учениците, които се включват в дуалната система на обучение, имат по-голяма мотивация за учене и сред тях имаме по-малък брой отпаднали ученици. Освен това учащите могат да направят своя професионален избор много рано, а пък фирмите могат да обучават своите кадри.
Има ли набелязани някакви определени срокове за решаването на проблемите?
На съвместното заседание поставихме срок на трите министерства да изготвят своите предложения, които да внесат до края на месец април. Тези предложения вече са публикувани за обществено обсъждане и ги очакваме в парламента. Споровете бяха от гледна точка на това къде да бъде регламентиран трудовият договор, по който работят учениците – дали в Закона за професионалното образование и обучение, дали в Кодекса на труда.
Лично аз смятам, че ние нямаме повече време за подобни дискусии – две години се правят опити да се намерят решения на проблемите с дуалното образование, но пък едно проучване сред работодателите, което излезе наскоро, много ясно показва, че 40% от предприемачите смятат, че до няколко години, ако нямат кадри, те ще бъдат принудени да прекратят развитието на своя бизнес. Така че повече време за дискусии и стратегии нямаме, имаме нужда от бързи решения и очакваме в най-скоро време и Министерският съвет да внесе промените в Закона за професионалното образование и обучение, така че да подпомогнем и бизнеса, и училищата при въвеждането на тази система в национален план.
Докато бъдат изчистени всички подробности около дуалното образование, смятате ли, че трябва да продължи да се разширява списъка с професиите по Синята карта на ЕС и съответно да залагаме все повече на нея?
По принцип Синята карта на ЕС за внос на работна ръка от страни, които не са членки на Блока, също е решение, но пък в дългосрочен план ние трябва да направим така, че системата за дуално обучение, която е доказала своята ефективност в държави като Германия и Австрия, да бъде въведена. Като казвам в най-кратки срокове, всъщност идеята и целта ни е за началото на новата учебна година да имаме вече променени текстове.