Двигател на банковите иновации: какво е отворено банкиране
Именно то се очаква да бъде основен двигател на дигиталната трансформация в банковия сектор в следващите години
Удобството да следиш движенията и салдата по няколко свои сметки и да инициираш плащания от едно място – това и още много подобни улеснения и иновации в банковата сфера са резултат на т. нар. отворено банкиране.
Това е иновативна финансова практика, която предоставя отворен достъп на трети страни, които се явяват доставчици на финансови услуги – до трансакции и други финансови данни от банки и небанкови финансови институции.
Open Banking решава някои ключови предизвикателства, като затрудненото финансово включване и сложността на традиционните банкови услуги и продукти, давайки възможност на повече хора да участват във финансовия свят. Ще разтворим повече вратата към темата по време на първия бизнес форум на Economic.bg ALL IN на 19 септември.
Подробности ще ни предостави Галя Димитрова, управляващ партньор на IRIS Solutions, водещият доставчик на решения за отворено банкиране в Югоизточна Европа. Участие в дискусията за иновациите в инвестициите ще вземат още Николай Андреев, изпълнителен директор на Vivacom, и Атанас Райков, вицепрезидент „Глобален маркетинг и бизнес развитие“, Rakuten Viber.
Концепцията за отворено банкиране успешно навлезе в България и останалите страни членки на Европейския съюз от 2019 г. с директивата PSD2. Освен че проправи пътя на отвореното банкиране, директивата имплементира и задълбоченото удостоверяване на идентичността, което създава сигурен и стабилен механизъм за споделяне на данни от страна на клиентите.
Отвореното банкиране може да се прилага успешно и при телекомите, застрахователните компании, инвестиционните платформи, електронната търговия.
Именно отвореното банкиране се превръща и в основен източник на иновации в банковата индустрия и се очаква да бъде основен двигател на дигиталната трансформация в банковия сектор в следващите години.
Как работи?
При отвореното банкиране банките позволяват достъп и контрол на личните и финансови данни на клиентите на доставчици на услуги трети страни, които обикновено са технологични стартъпи или доставчици на онлайн финансови услуги.
Обикновено от клиентите се изисква да дадат някакъв вид съгласие, за да позволят на банката да разреши такъв достъп. След това тези трети страни могат да използват споделените данни на клиента и данни за финансовите контрагенти на клиента.
Приложенията могат да бъдат в широк обхват – от идентифициране най-добрите финансови продукти и услуги за клиентите като например нов по-изгоден продукт до представяне на по-точна картина за финансовото състояние на клиента преди поемане на дълг от негова страна.
Приложение на отвореното банкиране може да включва и гласови команди към клиенти с увредено зрение, които да управляват по-добре финансите си.
Отвореното банкиране също може да помогне на малкия бизнес да спести време чрез онлайн счетоводство и да помогне на компаниите за откриване на измами да наблюдават по-добре клиентските сметки и да идентифицират проблемите по-рано.