Един от най-скъпите градове в света най-накрая се сдобива с метро
Създаването на метрото в града отнема 25 години – двойно по-дълго спрямо подобни проекти на Запад
Един от най-скъпите градове в света Тел Авив може да се похвали с огромна ивица морски плажове, старият пристанищен град Яфа, някои от най-добрите ресторанти в света, кипящ жилищен пазар. Освен това обаче държи и първото място по задръстване в света сред всички държави на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Една лека железопътна система, която отвори врати в петък, е първата стъпка към облекчаване на част от това задръстване. Новата линия се простира на 24 километра с 34 спирки от южните предградия на Тел Авив през града до източните му предградия, обслужвайки район с население от около 1.25 милиона души. Според разчетите тя ще превозва приблизително 234 000 пътници на ден.
Израел, който е официално основан през 1948 г., се разраства бързо в продължение на десетилетия, но до голяма степен пренебрегва железопътния транспорт като средство за придвижване до и около градовете. Бърз влак между Йерусалим и Тел Авив беше открит едва през декември 2019 г. Около 80% до 90% от всички моторизирани пътувания в най-големите градове на Израел, включително Тел Авив, се извършват в частни превозни средства.
Транспортната инфраструктура в мегаполиса на Тел Авив е остаряла и е проектирана преди около 80 до 90 години, за да отговаря на нуждите от трафик през 50-те години на миналия век“, казва Авишай Полус, почетен професор по гражданско инженерство в Израелския институт Технион.
Новият лек железопътен транспорт – който в крайна сметка ще включва червени, зелени и лилави линии – не може незабавно да облекчи задръстванията. Подобно на повечето обществени превози в Израел, той до голяма степен няма да работи през уикендите поради възражения на религиозни жители.
Но това е само една вена в планирана многолинейна система, която ще включва метро влакове, които ще поемат водеща роля като най-скъпия инфраструктурен проект на Израел. Текущата сума – около 12 милиарда евро за лекия железопътен транспорт и 36 милиарда евро за метрото.
Създаването на метрото в града отнема 25 години. Правителственото предприятие, натоварено с надзора на проекта NETA е създадено през 1997 г., годината след като премиерът Бенямин Нетаняху за първи път дойде на власт. Първоначалната дата за завършване на червената линия трябваше да бъде 2003 г.
Но през 2006 г. страната нае MTS – консорциум от пет компании, включително Africa Israel Investments Ltd. и Siemens AG, които след това не успяха да осигурят финансиране. MTS обвини финансовата криза, но арбитър каза, че банките намират нереалистичните оценки на разходите на групата за ненадеждни.
След като проектът беше национализиран и предаден на NETA, началната дата беше определена за 2017 г. Строителството започна през 2015 г. и откриването отново беше отложено за 2021 г. Това обаче съвпадна с пандемията и оставката на правителството и допълнително забави крайния резултат. Проблеми с безопасността по-късно отложиха датата на стартиране за 2023 г.
Неотдавнашен доклад на държавния надзор отбеляза, че подобен проект за леко метро в Копенхаген отне само 10 години, за да бъде завършен от край до край.
Starting today Red Line of the light rail in Tel Aviv is officially open!@wolfgrafika and I designed an official map of the whole new system, that includes all future light rail and metro lines.
— Constantine (@CKonovalov) August 18, 2023
The map was commissioned by NTA
that is responsible for the construction. pic.twitter.com/cfeH7UCWj9
Икономическите щети за местните компании по време на всичко това бяха значителни. Междувременно разходите за живот продължават да растат – Тел Авив беше обявен за най-скъпия град в света през 2021 г. от Economist Intelligence Unit.
Леката железопътна система ще има и зелена линия, планирана за 2028 г., която ще се движи частично под земята. Френският железопътен гигант Alstom SA и израелската Electra Real Estate Ltd. спечелиха търг за планиране, изграждане и поддръжка на линията.
Проектът за метрото, който е планиран да бъде отворен частично през 2034 г., се планира да има три линии с дължина 150 километра, със 109 станции, включително връзки с леки железопътни и междуградски железопътни линии.
Изграждането на лилавата линия, което започна през 2018 г. и се очаква да завърши през 2026 г., ще отнеме 48% повече от средното време за изграждане на подобни проекти в други страни, се казва в доклада на надзора. Израелската Shapir Engineering and Industry Ltd. и испанската CAF спечелиха търг за планиране, изграждане и поддръжка на линията и вече са осигурили финансиране от 1 милиард евро от банков консорциум, ръководен от HSBC. Цената на линията от 2.7 милиарда евро е с 28% по-скъпа от подобни проекти в чужбина.
Междувременно се очаква населението на Израел да продължи да нараства с темп от около 2% годишно.