EК одобри 800 млн. лв. държавна помощ за „Булгаргаз“
Брюксел реши, че отпуснатият от служебния кабинет заем за обществения доставчик отговаря на правилата за държавна помощ
Европейската комисия одобри държавната помощ за „Булгаргаз“ ЕАД в размер на 400 млн. евро (800 млн. лева), отпусната на обществения доставчик от служебния кабинет на президента Румен Радев. Заемът със субсидирани лихвени проценти, предоставен от българското министерство на енергетиката, бе отпуснат заради икономическите проблеми на държавната компания, свързани с войната на Русия срещу Украйна.
Разрешението на ЕК е съгласно временната рамка за държавна помощ при кризи, приета от ЕК на 23 март 2022 г. и изменена на 20 юли 2022 г., в контекста на войната на Русия срещу Украйна. Тази временна рамка при кризи беше изменена отново на 28 октомври 2022 г. и заменена с временната рамка за държавна помощ при кризи и преход, приета от Комисията на 9 март 2023 г., в подкрепа на мерки в сектори, които са от ключово значение за ускоряване на екологичния преход и намаляване на зависимостта от горива.
През август 2022 г., когато Министерският съвет одобри отпускането на средствата, директорът на „Булгаргаз“ Деница Златева обясни за какво ще се използват парите – за разширяване на газовото хранилище в Чирен и 400 млн. лв. за погасяване на задълженията на топлофикациите.
Защо е одобрен заемът?
Комисията приема „Булгаргаз“ за изключителен обществен доставчик на природен газ в България, непряко изцяло притежаван от българската държава. Поради едностранното прекратяване на доставките от Русия по дългосрочния договор на „Булгаргаз“ с „Газпром експорт“, който покрива 90% от количествата природен газ, доставян от обществения доставчик на клиенти, този бенефициер е изправен пред необичайни нужди от ликвидност, за да осигури доставките си на природен газ в контекста на покачването на цените на газа на европейските енергийни пазари, пише в мотивите на Европейската комисия към одобрението.
Брюксел е установил, че българската мярка отговаря на условията, посочени във временната рамка при кризи. По-специално субсидираният заем е бил предоставен преди 31 декември 2022 г.; покрива спешни нужди от ликвидност за целите на оборотния капитал; е със срок 3 години; и е с лихвени проценти, които са съобразени с минималните равнища, определени във временната рамка при кризи.
Комисията е стигнала до заключението, че българската мярка е необходима, целесъобразна и пропорционална за преодоляването на сериозни затруднения в икономиката на държава членка в съответствие с член 107, параграф 3, буква б) от ДФЕС и с условията, посочени във временната рамка при кризи.
За европейските правила
Временната рамка за държавна помощ при кризи, приета на 23 март 2022 г., позволява на държавите членки да използват гъвкавостта, предвидена в правилата за държавната помощ, за да подпомогнат икономиката в контекста на войната на Русия срещу Украйна.
Тя бе изменена на 20 юли 2022 г., за да бъде допълнен пакетът от мерки за икономисване на газ за зимата и в съответствие с целите на плана REPowerEU. Временната рамка при кризи беше допълнително изменена на 28 октомври 2022 г. в съответствие с Регламента относно спешна намеса за справяне с високите цени на енергията и Регламента относно засилване на солидарността чрез по-добра координация на покупките на газ, надеждни референтни показатели за цените и надежден трансграничен обмен на газ.
На 9 март 2023 г. Комисията прие нова временна рамка за държавна помощ при кризи и преход с цел насърчаване на мерки за подкрепа в сектори, които са от ключово значение за прехода към неутрална по отношение на климата икономика, в съответствие с промишления план на Зеления пакт. Заедно с изменението на Общия регламент за групово освобождаване (ОРГО), което Комисията одобри в същия ден, временната рамка при кризи и преход ще спомогне за ускоряване на инвестициите и финансирането за производството на чисти технологии в Европа. Тя също така ще подпомогне държавите членки при изпълнението на конкретни проекти в рамките на националните планове за възстановяване и устойчивост, които попадат в техния обхват.
С новата рамка се изменя и удължава частично срока на действие на временната рамка при кризи, приета на 23 март 2022 г., за да се даде възможност на държавите членки да използват гъвкавостта, предвидена в правилата за държавната помощ, с цел да подпомогнат икономиката в контекста на войната на Русия срещу Украйна.
Европейският регламент допълва многобройните възможности, с които държавите членки разполагат, за да разработят мерки в съответствие с действащите правила на ЕС за държавната помощ. Така например правилата на ЕС за държавната помощ предоставят на държавите членки възможност да помагат на предприятията да се справят с недостига на ликвидност и на тези, нуждаещи се от спешна помощ, за да оцелеят. Освен това член 107, параграф 2, буква б) от Договора за функционирането на Европейския съюз дава възможност на държавите членки да компенсират дружествата за вредите, причинени пряко от извънредно събитие, като например тези, причинени от настоящата криза.