Еколози алармират за прикрито строителство на „Струма“ през Кресненското дефиле
Отговорните институции – МРРБ, АПИ и МОСВ – отказват коментар по темата
Група от еколози алармира, че Агенция „Пътна инфраструктура“ готви неправомерни строителни дейности в спорния участък между Крупник и Кресна на автомагистрала „Струма“. 23.6-километровото трасе е последното липсващо парче от аутобана, но по него се спори от години, тъй като според природозащитниците избраният вариант по времето на ГЕРБ ще унищожи флората и фауната в защитената зона.
Припомняме, че темата бе гореща и по време на кабинета „Петков“, когато двама бивши министри – на регионалното развитие Гроздан Караджов и на екоминистерството Борислав Сандов – спореха кой е най-добрият вариант. Караджов дори заявяваше, че темата може да бутне правителството, още преди да се случи раздора в коалицията.
Неправителствената организация „Да спасим Кресненския пролом“ обяви, че лично бившият премиер Кирил Петков е обещал участъкът да минава по изцяло ново трасе. След това, точно в последния ден на отиващия си кабинет „Петков“, бившият екоминистър Борислав Сандов издаде заповед, с която стопира изграждането на участъка с варианта, приет от ГЕРБ – трафикът в посока Гърция да минава по съществуващия път Е79 през дефилето, а в посока София – по нов път източно от него.
Тогава Сандов се позова на официално писмо от Европейската комисия, в което се казваше, че трябва да бъде направен нов ОВОС и оценка за съвместимост по зоните от Натура 2000, така че да се оценят всички алтернативи на трасе. Впоследствие ВАС отмени заповедта.
С идването на служебното правителство на Гълъб Донев, регионалният министър Иван Шишков коментира през декември 2022 г., че трасето най-вероятно ще се промени. По думите му МОСВ готви анализ на мерките за опазване на околната среда. Едва след това ще стане ясно окончателното трасе на аутобана. Министърът увери, че ще се направи всичко възможно ОВОС-ът да бъде спасен, тъй като изтича през май тази година.
Готвят ли се строителни дейности?
Късно в понеделник вечерта в писмо до медиите Андрей Ковачев, Димитър Василев, Петко Ковачев (председател на Институт за зелена политика и член на коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“) и Петко Цветков (СДП „Балкани“) казват, че имат информация от анонимен източник, че АПИ ще започне неправомерни строителни дейности.
Екипът на Economic.bg се свърза с Андрей Ковачев, който обясни, че въпросните дейности ще започнат по поръчка за пътна безопасност в Кресненското дефиле и смекчаване на въздействието върху дивите животни и птици. Става въпрос за изграждане и модифициране на оградни и дефрагментационни съоръжения по път I-1 от км 380+300 до км 396+137. Поръчката е съобразена с мерките, посочени в Решение по ОВОС № 3-3/2017 г.
Те се подготвят. Предполагаме, че ще го направят. Нямаше как информацията да бъде подкрепена с документи, но ще вкарат багерите вътре, за да правят съоръжения за животните. Това е нещо страховито, и то точно в идващия топъл сезон да се извършват дейности без обход.“
Ковачев обяснява, че въпросните мерки няма да помогнат с нищо на животните в района. В поръчката са включени няколко компонента – поставяне на ограда за птици и прилепи на мостовите съоръжения, както и оправяне на водостоците.
Набутали са и изграждане на три нови подлеза. Това са строителни дейности, които ще продължат най-вероятно повече от месец и ще се извършват върху платното.“
По думите му обаче така АПИ прави опит да подготви разширяване на пътя през пролома и реално се предрешава избора на трасе. Ковачев казва, че ОВОС-ът за трасето е изтекъл още през октомври 2022 г.
Министър Шишков нееднократно заяви, че строителството трябва да започне до май, но в малък мащаб, за да не изтича доклада по ОВОС. Това са техни планове, но за съжаление не съответстват на фактите и ще ни доведат до наказателни процедури“, коментира Ковачев.
Economic.bg изпрати запитване по темата до Министерство на регионалното развитие, до АПИ и до Министерство на околната среда и водите. До публикуването на материала не получихме отговор от нито една институция.
Тъй като въпросният участък е включен за финансиране в европрограма „Транспорт и транспортна инфраструктура“, еколозите са готови да входират жалба в Европейската комисия и да поискат спирането на цялата програма. Жалбата ще бъде пусната в момента, в който бъдат установени каквито и да е строителни работи или подготовка за такива в района на Кресненския пролом.
Те са в готовност да действат, притеснени сме, защото ако го направят, ще създадат условия да откраднат обществени пари, а после някой друг ще отнесе ефекта от наказателните процедури. Просто ще спрем финансирането на цялата програма, ако тези хора просто не спазват закона“, казва Ковачев.
По думите му вариантът, избран по времето на ГЕРБ, е най-опасен от всички. Ковачев казва, че трябва да се направи изцяло нов ОВОС, но със смислени алтернативи на трасе, които са законосъобразни. Той казва, че последната среща на работна група, която е трябвало да обсъжда съдбата на аутобана, е била проведена през февруари, но на нея дори не са били обсъждани различни варианти на трасе.
Предлагаха да се одобри подход, при които да направят оценка дали ОВОС-ът от 2017 г. съответства на целите на защитените зони, но това е незаконно", посочва Ковачев.