МОСВ реши, че нов ОВОС за „Струма“ през Кресна не е нужен
АПИ вече може да започне проектирането и строителството на лявото платно за движение – от Кулата към София по източния склон на Кресненския пролом
Няма да се прави нова оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) при строителството на последния участък от магистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле. Това гласят две решения на Министерство на околната среда и водите, взети преди няколко дни.
С тях на практика се отвързват ръцете на Агенция „Пътна инфраструктура“, която ще може да започне строителство на спорния участък. Най-вероятно това първо ще стане само за лявото платно – за движението от Кулата към София – което би трябвало да мине по източния склон на Кресненския пролом, тъй като за него има и решение на Европейската комисия.
Въпросът с необходимостта от нов ОВОС беше спорен през последните 2 години, тъй като еколозите настояваха, че одобреният ОВОС от 2017 г. е изтекъл. Действието му на практика бе спасено от бившия регионален министър Иван Шишков с дострояването на обхода на един малък участък от 200 м край Кресна. Именно Шишков подписа и тихомълком договорите за строителство на последния участък, и то във варианта, приет от ГЕРБ – платното в посока Гърция да мине през съществуващия път Е79 през дефилето, а в посока София да се изгради нов път източно от него.
За момента е спорно откъде точно ще мине трасето, тъй като в края на миналата година АПИ внесе инвестиционно намерение за изместването му с около 100 метра на запад. Именно по това инвестиционно намерение МОСВ излиза с две решения на 11 юни. В първото е записано, че за проекта няма нужда да се прави нов ОВОС, тъй като трасето няма да засегне защитени зони и няма да окаже влияние върху околната среда. Второ е за предварително изпълнение на първото, като в него се излагат мотиви за важността на инфраструктурния обект.
И двете решения подлежат на обжалване пред Върховен административен съд.
До момента обаче нито АПИ, нито МРРБ са излезли с официална информация за новата следа на магистралата и откъде точно трябва да мине тя.
Припомняме, че бившият регионален министър Андрей Цеков даваше заявка, че магистралата няма да минава през дефилето и че дори ще се търси вариант на дублиращо трасе за дясното платно – от София към Кулата.
През март тази година Европейската комисия пък даде зелена светлина за наполовина приетия вариант за трасе още от времето на ГЕРБ – Източен Г10.50. Комисията одобри да започне проектирането и строителството на лявото платно – в посока София – което ще бъде качено по източния склон на Пирин. За дясното платно в посока Кулата, което е най-проблемно, тъй като в приетия вариант от ГЕРБ, то минава през дефилето по съществуващия Е79, МРРБ тогава обяви, че ще се работи за второ трасе извън дефилето.
Преди решението на ЕК правителството „Денков“ вече бе приело решение, според което двама министри – на транспорта и на регионалното министерство – трябваше да предприемат необходимите действия за проектиране и изграждане на източното платно (от Кулата към София) по Източен вариант Г10.50 за изграждане на Лот 3.2. от АM „Струма”. Изрично бе записано, че изграждането не трябва да възпрепятства възможността за ново, второ платно в посока от София към Кулата. Кабинетът бе записал и, че проучването трябва да предвиди възможността дублиращото трасе на автомагистралата да се използва като нейно платно, осигуряващо движението от София към Кулата.
Еколозите бяха на мнение, че ще се търсят алтернативи на „Струма“ през Кресна само за да се каже, че няма такива.
Така в края на март АПИ обяви поръчка за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на трасе на едно от платната на автомагистрала „Струма“ през Кресненския пролом. Бе заложено да се търсят варианти за платното в посока Кулата, което да мине извън дефилето, както и варианти за дублиращо трасе. Поръчката все още не е приключила, но в края на април стана ясно, че 10 компании имат желание да проектират половината магистрала.