Ековълната води нов модерен завод във Велико Търново
„Екстрапак“ очаква утрояване на производствения обем на някои от продуктите си
Сериозен ръст в поръчките от Западна Европа на торбички и чанти за многократна употреба е причината великотърновската „Екстрапак“ да започне изграждането на своя четвърти завод в България. Идеята е новата производствена сграда да бъде готова до края на годината, а към края на следващата – да заработи с над 70% от планирания си капацитет. Очакванията са след това новият завод да бъде отговорен за около една трета ръст в приходите от продажби.
Очакваме да увеличим с между 25 и 35 млн. лв. годишните си приходи от продажби с продукцията от новия завод. Това разбира се ще стане, когато той заработи с над 70% от планирания си капацитет. Най-рано това е възможно една година след пускането му в експлоатация“, обясни за Economic.bg управителят и съсобственик на „Екстрапак“ Милен Георгиев.
Изграждането на новата производствена сграда е в напреднал административен етап, като вече е избран изпълнител на строителството и е поръчана конструкцията.
„Изчаква се подходящо време за старт на изкопните работи“, коментира още Георгиев.
Самото строителство на новия завод ще струва малко над 12 млн. лв., като това не включва земята, която е закупена по-рано, както и няколко от първите машини. Общата инвестиция, включително и за нови машини за другите три завода, е двойно по-голяма – около 25 млн. лв.
Плановете са да бъдат открити 80 нови работни места – по 20 души на смяна, като се предвиждат и нови назначения в останалите три производства. Освен това компанията цели и по-голяма автоматизация на съществуващите процеси.
Какво ще се произвежда?
В новия завод ще бъдат концентрирани всички процеси за производството на флексонапечатани хартиени опаковки – предимно торбички и пликове. В момента част от тях се правят в два от съществуващите заводи на компанията край Велико Търново. Идеята е обемът на производството им да се увеличи 3 пъти, като се разшири гамата от продукти с нови материали и размери.
Освободеното място в съществуващите обекти ще се използва за разширяване на производството на чанти за многократна употреба и опаковки за куриерски доставки.
За зеленото бъдеще
Новият завод ще бъде оборудван с фотоволтаични панели на покрива, които да произвеждат поне част от енергията на мястото на потреблението. Компанията планира и изграждане на по-голям соларен парк, с който да се обезпечи по-голяма част от необходимата за производствените дейности енергия.
Отпечатъкът на пандемията
Развитието на „Екстрапак“ в последните години се ускорява въпреки коронакризата. Справка в Търговския регистър показва, че приходите от продажби през 2020 г. достигат 75 млн. лв., което е годишен ръст от 17%, а през изминалата година – 80 млн. лв.
Това обаче ни коства голям стрес и работа. Наложи се да преориентираме производството си значително“, разказва Георгиев.
В условията на пълен локдаун и липса на предпазни средства през пролетта на 2020 г. компанията инвестира в мощности за производство на медицински маски. Впоследствие „Екстрапак“ се включва и в производството на ръкавици, престилки, калцуни и шапки за еднократна употреба.
В същото време тя пренастройва няколко машини за създаването на куриерски опаковки, както и за увеличаването на производството на хартиени чанти за доставка на храна за вкъщи – услуга, към която хората се ориентираха в условия на карантина или локдаун.
„Започнахме да произвеждаме и хладилни чанти с висока изолация. През 2021 г. пазарът още няколко пъти се променяше на вълни – от хигиенни средства към чанти за пазаруване и обратно. За две години от началото на пандемията усвоихме производството на нови продукти, колкото нормално за 10 години преди това“, споделя Георгиев.
Основният пазар на компанията са страните от Западна Европа, като около 30% от клиентите са в България. Поръчките от търговските партньори се увеличават през последните две години, като според Георгиев основната причина е скъсяването на веригите за доставки.
Западноевропейският бизнес търси по-близки и бързи доставчици, докато преди разчиташе предимно на производители от Далечна Азия“, коментира той.
Като цяло тенденцията да се използват все повече продукти от рециклирани и биоразградими материали се засилва все повече в цяла Европа. С директива на Европейската комисия миналата година пък бяха забранени няколко разнообразни пластмасови изделия като бъpĸaлĸи зa нaпитĸи, пpъчици зa бaлoни и cъдoвe зa xpaнa, изpaбoтeни oт eĸcпaндиpaн пoлиcтиpeн.
Според Георгиев купувачите вече избират да работят с производители, които полагат усилия за намаляване на собствения си карбонов отпечатък, т.е. производството на продуктите им да бъде с максимално зелена енергия.
Препъникамъчето
Дотук всичко изглежда чудесно – увеличаване на търсенето, а оттам и на поръчките и разширяване на производствените бази. Както хиляди други компании по света обаче и „Екстрапак“ среща затруднения с доставката на суровините в последните месеци.
Има затруднения с хартиите и пластмасите. Въпреки всичко с големи усилия на нашия екип успяваме да поддържаме необходимите минимални наличности на повечето материали“, коментира Георгиев.