Електрифицирани пътища: Алтернатива на зарядните станции?
Град в Швеция проучва възможност електромобилите да се зареждат директно от пътя в движение
Зареждане без включване на кабели. Може ли това да е бъдещето на електрическите превозни средства? Швеция проучва възможността за електрически пътища, които зареждат електромобили в движение. В град Лунд се тества демонстрационен проект, наречен EVolutionRoad, разказва BBC.
Колата, използвана за проекта, изглежда обикновена, но всъщност под нея има метална лента, която влиза в контакт с електрифицирана релса и може да се зарежда, докато е в движение. Пътят, на който са монтирани релсите, се състои от къси сегменти, които всъщност включват захранването под превозното средство. Захранването следва превозното средство, така че да получава постоянен ток от пътя.
Технологията тук не е безжична. Нарича се проводящо зареждане. Електричеството протича към превозното средство през метална лента, която се плъзга по релсата. Камера следва led светлините, докато антенна система и серия от сензори гарантират, че само определени секции имат ток под напрежение. Системата идентифицира автомобила и така собственикът може да бъде таксуван за потреблението на енергия.
Отдолу има антенен приемник. Така че превозното средство идва, изпраща сигнал. Това ще включи захранване от 650v, когато превозното средство е над него. И след това, когато отмине, веднага ще се изключи“, разказва представител на проекта.
Elonroad, фирмата зад технологията, твърди, че електрическите пътища имат повече смисъл от изграждането на огромна мрежа от станции за зареждане. Системата, вградена в пътя, работи с всички видове четириколесни превозни средства. За да я тестват, автомобилите на Tesla и Nissan са модифицирани, въпреки че проектът няма връзка с тези компании. Технологията е приложена на местен автобус и търговски ван.
Но колко безопасно е наличието на електрически ток по средата на пътя, както за шофьорите, така и за обществеността?
Вярваме, че имаме наистина безопасна система, която не можете да хакнете и тя незабавно ще спре подаването на ток към пътя, ако някой се опита да я компрометира.“
Демонстрационният път в Лунд ще бъде тук само още една година.
Това е една от релсите, която е била на EvolutionRoad и е тествана в реална среда. Ние ги взимаме обратно и ги отваряме, за да видим как са били поялияни от сняг, вода, лед“, разказва Карин Ебингхаус, главен изпълнителен директор на Elonroad.
Сега нови релси се подготвят за високоскоростни тестове в Белгия, а стартиращата компания гледа отвъд градовете към пътищата, свързващи пристанищата и индустриалните обекти.
Ако имате широка мрежа от зареждане, релси или електрическа пътна система, не е нужно да съхранявате някъде цялата енергия, от която се нуждаете. Това означава, че можем да намалим размерите на батериите. Можем да ускорим електрификацията, но използвайки много по-малки ресурси в сравнение с тези, които биха се използвали, ако всеки разчита на големи батерии.“
Новата технология обаче предполага изграждане на нова инфраструктура към пътищата, тъй като релсите трябва да бъдат монтирани и свързани с ток.
Ще са необходими инвестиции, но трябва да ги направим, за да има тази промяна. И мисля, че занапред няма да се ограничим нито само с кабели, нито с електрически пътища. Ще е вид симбиоза, защото ще имаме нужда от много голяма инфраструктура за зареждане, за да имаме 100% напълно електрическо общество.“
Тук, в Швеция, се изпълняват планове за изграждане на първия постоянен електрифициран път в страната до 2025 г. Така че може би в не много далечното бъдеще ще можем да зареждаме колите си, докато шофираме.