Ерата на електрическия въздушен транспорт чука на вратата
Три от най-големите компании в сферата на eVTOL индустрията се стремят да въведат в експлоатация своите летателни апарати до края на десетилетието
Сред демонстрациите на военни самолети, пътнически лайнери и високотехнологично авиационно оборудване по време на авиошоуто в Сингапур, бяха представени и електрически въздушни транспортни средства, смятани за бъдещето на градския транспорт, пише CNBC.
Електрическите превозни средства с вертикално излитане и кацане, или eVTOL, могат да се използват като въздушни таксита за доставка на товари, медицински и спешни превози, както и като частни превозни средства. Три от най-големите имена в тази сфера са притежаваната от Hyundai Motor Group - Supernal, подкрепената от Boeing Wisk и Eve Air Mobility, която е собственост на Embraer, като те се стремят да комерсиализират превозните си средства до края на настоящото десетилетие. Трите компании посочват услугата въздушни таксита за превози на къси разстояния, като едно от първите потенциални приложения за eVTOL.
Това ще бъде друг начин за пътуване, вместо просто да отидете от летището с кола до центъра и да се забиете в задръстване за два часа. Освен това те ще бъдат напълно електрическа алтернатива", каза Йохан Бордайс, главен изпълнителен директор на Eve Air Mobility.
В момента Eve тества прототип на въздушно такси и има за цел да въведе концепцията си в експлоатация до 2026 г.
"Можем да използваме подобна инфраструктура, каквато в момента имат операторите на хеликоптери", заяви главният изпълнителен директор на Supernal Джайвон Шин, като добави, че макар операциите да започнат в градските райони, те постепенно ще се разпространят и по маршрути, обслужващи сателитни градове.
Отворени сме за всички възможни случаи на употреба, защото там няма съществуващ пазар", допълни той.
Прототипът S-A2 eVTOL на Supernal, представен по-рано тази година, който е предназначен за превоз на четирима пътници и пилот, има за цел да се появи на пазара до 2028 г. Boeing в момента също работи по свой модел с възможности, подобни на тези на Supernal. Германският разработчик на eVTOL Lilium, подкрепен от Tencent, пък обяви по време на авиошоуто в Сингапур, че е стартирал организация за обслужване на клиенти от индустрията с предложения като управление на батерии и летателна поддръжка.
Тестове в САЩ, поглед към Азия
Компаниите коментират, че ще кандидатстват за регулаторни сертификати, както и сертификати за безопасност в САЩ, за да започнат операции с eVTOL там.
Катрин Макгоуън, вицепрезидент на въздушните операции в Wisk, заяви, че компанията ѝ има за цел да навлезе в САЩ до края на това десетилетие, като отбелязва, че тя също така води преговори и с властите в Бризбейн, Австралия, за създаване на мрежа за експлоатация на eVTOL.
Стремим се да създадем и развием мрежата за мобилност в Бризбейн и околните градове преди Олимпийските игри. Така че това е наистина вълнуващо", посочи Макгоуън.
Бризбейн ще бъде домакин на Олимпийските игри през 2032 г.
Макгоуън разкри също така, че Wisk си партнира и с Japan Airlines за развиване на дейност в Япония, както и в други държави в Азия - регион, който се разглежда от индустрията като пазар с голям потенциал.
Джайвон Шин от Supernal на свой ред каза, че компанията ще търси възможности за разширяване на дейността си и в Южна Корея, с подкрепата на автомобилния гигант Hyundai Motor Group. През октомври най-голямата южнокорейска авиокомпания Korean Air подписа споразумение със Supernal за изграждане и развитие на инфраструктурата, необходима за градски въздушни превози и комерсиализиране на eVTOL в страната. Шин отбеляза, че международното летище “Инчеон”, главното в Южна Корея, също е проявило интерес към предложенията на компанията.
Неговите очаквания са пазарът на eVTOL да прилича повече на автомобилната индустрия, а не на "индустрията на търговската авиация, където Boeing и Airbus доминират на световния пазар".
Регионът вижда много подкрепящи регулатори – в Япония, Корея, Индия, Австралия и Нова Зеландия“, каза Алън Лим, директор в Alton Aviation Consultancy, като същевременно предупреди, че Азия също е изправена пред предизвикателства, включително разработването на екосистема за поддръжка на широко разпространените операции на eVTOL.
Лим отбеляза в заключение, че като се има предвид широката гама от проекти и случаи на използване на eVTOL, нито един форм-фактор не може да доминира на пазара, за разлика от търговската авиация.
"В този смисъл сме съгласни, че индустрията ще прилича повече на автомобилната, в която съществуват редица големи и малки производители, като някои от тях потенциално ще намерят ниши и случаи на употреба за своите превозни средства", заключи той.