ЕС разследва Temu за незаконни продажби на продукти
Брюксел подозира, че нашумелият електронен магазин нарушава новия Закон за цифровите услуги
Европейският съюз започна разследване на платформата за електронна търговия Temu, за да провери дали компанията прави достатъчно, за да се бори с продажбата на незаконни продукти на сайта си.
Европейската комисия заяви, че подозира компанията в нарушение на новия Закон за цифровите услуги (DSA) - закон, насочен към премахване на незаконното съдържание и дезинформацията онлайн. Ако бъде установено нарушение, на Temu може да бъде наложена глоба в размер до 6% от годишните ѝ приходи.
Комисията също така заяви, че ще направи оценка на практиките на Temu за прозрачност и достъп до данни, както и на предполагаемото внедряване на пристрастяващи функции за поддържане на ангажираността на потребителите. Комисията е загрижена също, че в платформата може да се продават незаконни и потенциално опасни продукти и че компанията не прави достатъчно, за да контролира нелоялните търговци.
Говорител на Temu заяви, че компанията ще сътрудничи изцяло на регулаторните органи и „приема сериозно задълженията си по DSA, като непрекъснато инвестира в укрепване на нашата система за съответствие и защита на интересите на потребителите в нашата платформа“. Компанията също така заяви, че води разговори за присъединяване към доброволно споразумение, подпомагано от комисията, за борба с продажбата на фалшиви продукти онлайн.
Temu е последната от поредицата големи технологични компании, към които ЕС се е насочил в рамките на DSA, на фона на опитите си да влезе в ролята на глобален технологичен регулатор. Други компании, срещу които понастоящем се водят процедури по DSA, са: Meta Platforms Inc., AliExpress на Alibaba Group Holding Ltd., TikTok на Bytedance Ltd. и X Corp. на Елон Мъск.
По време на проверката компанията, която е подразделение на китайската PDD Holdings Inc., ще може да поеме ангажименти, които да отговорят на опасенията на комисията, като по този начин потенциално ще избегне санкции.
Проучването е резултат от искането на ЕС от 11 октомври Temu да сподели данни за това как се справя с фалшивите или опасни продукти на своя пазар. Тогава Комисията заяви, че е изискала „подробна информация и вътрешни документи относно мерките за смекчаване на последиците от присъствието и повторната поява на търговци, продаващи незаконни продукти“ в Temu.
Temu се разраства експлозивно, откакто PDD пусна услугата на световните пазари, включително чрез рекламата „Пазарувай като милиардер“ на Super Bowl през 2023 г., която бързо я превърна в едно от най-изтегляните приложения в САЩ. Нейните светкавични продажби, функции, подобни на игра, и ниски цени привлякоха потребители в десетки страни по света.