ЕС ще разследва Instagram и Facebook за заблуждаващи реклами и дезинформация
Meta нарушава Законодателния акт за цифровите медии, твърди Европейската комисия
Европейската комисия започна разследване на платформите на Meta, собственик на Facebook и Instagram. Причината е, че според Брюксел Meta не се справя със заблуждаващите реклами и дезинформацията преди евроизборите.
Производството срещу компанията на Марк Зукърбърг трябва да установи дали има нарушения на Законодателния акт за цифровите медии. Той влезе в сила в края на миналата година и изисква от технологичните компании да правят повече, за да се противопоставят на незаконното и вредно съдържание, което се публикува на техните платформи, или рискуват глоби от 6% от глобалния им годишен оборот.
Големите цифрови платформи трябва да изпълняват задълженията си и да вложат достатъчно ресурси в защита на европейските граждани от целенасочена дезинформация и манипулиране от страна на трети държави“, каза председателят на Комисията Урсула фон дер Лайен.
Четирите области на действие
Първата посока, в която ще действа производството, се отнася към заблуждаващите реклами и дезинформацията.
Комисията се съмнява в политиката на Meta за видимост на политическото съдържание и понижаването му в системите за препоръчване на Facebook и Instagram не е в съответствие със закона и най-вече със задълженията за прозрачност и правна защита на потребителите.
Заблуждаващата реклама представлява риск за нашия онлайн дебат и в крайна сметка за нашите права като потребители и граждани... Ако не можем да сме сигурни, че можем да разчитаме на съдържанието, което виждаме онлайн, съществува риск в крайна сметка да не вярваме в нищо“, каза Маргрете Вестагер, изпълнителен заместник-председател с ресор „Европа, подготвена за цифрова ера“.
Комисията смята, че компанията на Зукърбърг не е оценила надлежно и не е намалила по подходящ начин рисковете, свързани с въздействието на Facebook и Instagram върху гражданския дискурс, изборните процеси и други системни рискове.
Последните проблеми, на които ще обърне внимание ЕК, са свързани с механизмите за сигнализиране на незаконно съдържание. Според Комисията механизмът, който позволява на потребителите да сигнализират за незаконно съдържание в услугите на Meta, не е в съответствие със Законодателния акт за цифровите услуги. Сигнализирането трябва да е лесно достъпно и лесно за използване. Освен това от ЕС се съмняват, че Meta е въвела ефективна вътрешна система за разглеждане на жалби срещу взетите решения за модериране на съдържание.
Платформите на Meta имат повече от 250 милиона активни потребители месечно в Европейския съюз.
Имаме добре установен процес за идентифициране и смекчаване на рисковете на нашите платформи. Очакваме с нетърпение да продължим сътрудничеството си с Европейската комисия и да им предоставим допълнителни подробности за тази работа“, каза говорител на компанията, пишат от Reuters.
След откриването на производството се очаква Комисията да продължи да събира доказателства, като няма законово определен срок за прекратяване на официалното производство.