ЕСО ще инвестира 93 млн. евро в държавни зарядни станции
Електроенергийният оператор планира за шест години да изгради само 200 електро- и 9 водородни станции
Електроенергийният системен оператор (ЕСО) отново заговори за плана си да изгради държавни зарядни станции в цялата страна. Това е свързано с мащабната електрификация на транспорта както в България, така и в света.
За проекта стана ясно още преди година, когато беше сключен Меморандум за сътрудничество между ЕСО и Националното сдружение на общините, Българската браншова камара на енергетиците, Българската асоциация Електрически превозни средства, Индустриален клъстер „Електромобили“ и Асоциацията на собствениците на електромобили в България. Тогава обаче беше обявен много по-мащабен план – до 2028 г. да бъдат инсталирани 10 хил. станции в следващите 5 години. Сега се оказва, че реално числото е доста по-малко.
На международната конференция „Енергия за зелено бъдеще“ в сряда изпълнителният директор на ЕСО Ангелин Цачев обясни, че в проекта става въпрос за доста по-малко точки за зареждане – едва 200 за електромобили и 9 водородони. Амбицията е в партньорство с общините и браншовите транспортни организации те да се изградят до 2028 г. на територията на цялата страна.
Националната инфраструктура от зарядни станции за електрически превозни средства ще се изгражда в близост до подстанциите на ЕСО, които са над 300, като идеята е именно те да ги захранват. За целта терените за тях ще се предоставят от съответните общини. По проект става въпрос за станции от 50 до 150 мегавата и за хипербързи зарядни станции (150 – 350 мегавата), които да дадат възможност в рамките на 15 минути да бъде възстановен до 70% от потенциала на батерията. Проектът включва да се изгради и Национална платформа за управление на зарядната инфраструктура. Водородните станции ще се изграждат на границите със съседните страни, както и в най-големите градове – София, Варна и Бургас.
Инвестицията, която ЕСО планира в проекта, е общо 93 млн. евро за зарядните станции за електромобили и 9-те водородни. За цялата сума ЕСО е кандидатствал по Модернизационния фонд на ЕС, който цели подпомагане на зеления преход и подобряване на енергийната ефективност в блока.
От държавния електроенергиен оператор обясниха за Economic.bg, че първият транш от 40 млн. евро се очаква да бъде одобрен тази година, а до края ѝ да се започне изграждането на първите 100 станции.
Всяка подстанция – зарядна станция за електрически автомобили – е амбицията на ЕСО в подкрепа развитието на електрическата и водородната мобилност", подчерта Ангелин Цачев при представянето на проекта на дружеството.
В момента в страната има над 1100 общественодостъпни зарядни станции за електрически коли, като броят им нараства всеки ден, което означава, че докато заработят реално първите 100 държавни станции, те вероятно ще представляват незначителен дял от пазара.