Европейците поставиха нов рекорд в круиз ваканциите
Пазарът е нараснал с 49%
Според
Международната асоциация на круиз линиите от 2008 г. насам (началото на
икономическата криза) пазарът на круиз ваканции в Европа е нараснал с
впечатляващите 49%. За периода 2004 – 2014 г. световната круиз индустрия
изпреварва по популярност традиционните почивки на сушата с цели 20% (по данни
на Световната Организация по Туризъм), съобщават от Българското круиз общество.
Очакванията за текущата 2016 г. са за 24 млн. пасажера по целия свят.
Карибските острови продължават да бъдат регионът с най-много круиз кораби – 33,7%. Следва ги Средиземно море – 18,7%, Европа (без Средиземно море) – 11,7%, Азия – 9,2%, Австралия и Нова Зеландия - 6,1%, Аляска – 4,1%, Южна Америка – 2,7%, както и други дестинации – общо 13,8%.
В отговор на пазарното търсене (с ръст от 68% за целия свят за последните 10 години) през настоящата 2016 г. се въвеждат в експлоатация 9 нови морски круиз кораба. За следващата 2017 г. новите морски кораби ще бъдат 8, а през 2018-та – 9. В периодът 2019 – 2022 г. са планирани още 18, като общият брой до 2022 г. възлиза на 52 на стойност 6,5 млрд. долара.
Осем от 10 туристически агенции очакват повече резервации за круизи през 2016-та спрямо 2015-та. Отчита се съществен ръст и в броя на експертите по круиз ваканции. От 12 000 през 2010 г., през 2016 г. техният брой вече надхвърля 30 000.
Тенденциите занапред са за повече лукс на борда, по-бърза интернет свързаност, партньорство с повече разпознаваеми търговски марки в различни сфери от живота – храни и напитки, спа процедури и козметика, спорт, заведения, забавления и др. Все повече кораби се превръщат в самата дестинация – от продукции в стил Бродуей до дизайнерски магазини, зип лайнинг, голф и блъскащи се колички. Друга тенденция е увеличаващият се брой нощувки в портове от маршрута за да се даде възможност на пасажерите да се насладят и на нощния живот на сушата. Круизите добиват все по-голяма популярност като съвместна ваканция сред различните поколения от едно семейство, тъй като на борда има забвления за хора от всички възрастови групи.
Големите круиз линии тази година се фокусират върху добавянето на допълнителна стойност върху ваканцията по вода. Под „стойност" се разбират допълнителни бордни кредити, вечери в специализирани ресторанти, пакети с напитки, включени минути интернет на борда, брегови екскурзии и др. По данни на Международната асоциация на круиз линиите пасажерите резервират избрания от тях круиз средно 200 дни преди датата на отплаване (над 6 месеца). Най-голяма част от хората резервират круиз с продължителност 7 дни, а средният разход на човек на ден по време на круиза е 127 долара.