Facebook най-накрая дава на потребителите повече контрол върху личните данни
Социалната мрежа пуска обещания преди повече от година инструмент за управление на личните данни
Повече от година, след като Марк Зукърбърг опита да тушира притесненията около личната неприкосновеност на потребителите с новината, че Facebook ще пусне инструмент, с който те ще могат да „изчистят“ историята си в платформата, той най-накрая е тук. Някои обаче може да се окажат разочаровани от ограничената му функционалност, пише CNN.
Социалната мрежа обяви във вторник, че най-после въвежда инструмента за управление на потребителските данни, които приложенията и уеб сайтовете събират за тях и споделят с Facebook. Човек обаче няма да може да изтрие напълно тази информация, а вместо това ще има възможност да разграничи тези данни от профила си.
Така социалната мрежа на теория няма да знае кои сайтове е посетил потребителят или какво е правил там, но информацията все още ще съществува на сървърите на компанията. Така наличните данни няма да могат да бъдат идентифицирани с конкретен човек.
Facebook за първи път обяви плановете за функцията Clear History през май 2018 г., когато се сблъска с нарастващите опасения за поверителността на личните данни вследствие на скандала с Cambridge Analytica. Изследователската фирма бе събрала данните на над 80 млн. потребители на социалната мрежа, за да насочва политически послания към тях.
По онова време Facebook каза, че разработването на инструмента ще отнеме няколко месеца. Той обаче се забави повече от една година. По-рано от компанията обясниха, че процесът отнема повече време, тъй като социалната мрежа извършва реинженеринг на системите си, а и преосмисля похватите си за обработка на лични данни.
Дори и сега функцията не е напълно готова за повсеместно внедряване. Инструментът, сега официално наречен Off-Facebook Activity, стартира в Ирландия, Южна Корея и Испания. Предстои да бъде разгърнат глобално през следващите месеци.
Според Facebook споделянето на данни за дейността на хората от страна на уебсайтовете с рекламни платформи и други услуги е обичайна практика, която обаче остава не добре разбрана. Идеята е марка за грим например да може да показва реклами на хора, които наистина се интересуват от червила и спирали. Затова тя изпраща информация до Facebook, че от някое устройство е бил разглеждан конкретен продукт. Ако то съвпада с нечий акаунт в социалната мрежа, Facebook може впоследствие да показва реклами за това червило на човека.
Очаква се, че пускането на новия инструмент може да окаже влияние върху бизнеса на Facebook,„но вярваме, че даването на контрол на хората върху техните данни е по-важно“, се казва в публикация в блога на компанията. Инвеститорите обаче реагира с известно неспокойствие и това се отрази леко негативно на акциите ѝ.
Този ход е отражение на усилията на Facebook да стане по-прозрачна, но и да бъде с крачка пред регулаторите, които следят все по-изкъсо практиките ѝ за таргетиране на реклами, смята Жасмин Енгерг, анализатор от eMarketer. "Как ще се отрази новият инструмент върху рекламния бизнес на компанията, зависи от това дали потребителите ще го използват", казва още тя.
„Необходима е проактивна стъпка от страна на потребителите да влязат в настройките си във Facebook и да включат функцията“, изтъква Енберг. Тя обяснява, че има разминаване между хората, казващи, че се интересуват от неприкосновеността на личния живот, и онези, които действително предприемат нещо по въпроса. Според нея, ако няма достатъчно хора, които да посегнат към инструмента, няма вероятност той да окаже съществено влияние върху бизнес модела на Facebook.