Фрахтовият пазар лети нагоре въпреки коронавируса
Индексът BDI е най-високият от месец насам, но близо 20 пъти по-нисък от историческия си връх
Балтийският фрахтов индекс (Baltic Dry Index - BDI) удари 599 пункта на 5 март, което е най-високото му ниво от месец насам, отчитат морските информационни агенции. BDI скочи с 37 пункта (6.6%) само за ден и със 133 пункта повече спрямо 3 февруари (месечен ръст от 28.5%). Ръстът е пореден от месец насам и показва леко повишаване в търсенето на основни промишлени суровини, което е напук на стагнацията вследствие на корона вируса в Азия, Европа и Северна Америка.
Балтийският фрахтов индекс отразява промените в международните цени за морските превози на основни суровини, като желязна руда и метали, въглища, а също така и на зърно и е показателен за най-важните морски пътища. BDI се изчислява всеки ден от Балтийската борса в Лондон въз основа на събраните данни от големите морски агенти в целия свят. BDI отразява разходите за морски транспорт на най-важните суровини, оказващи най-съществено значение върху цените на световната икономика.
BDI включва отделни индекси за цени на фрахтовия пазара, прилагани за различните класове плавателни съдове в зависимост от големината им – Capesize (над 150 хил. тона), Panamax (60-80 хил. тона) и Supramax (45 – 59 хил. тона, където попадат повечето съдове на параходство „Български морски флот”). Динамиката в изменението на BDI позволява на превозвачите и товародателите да следят и анализират основните тенденции в световното търсене и предлагане на морски превози. В този смисъл BDI се определя като главен индикатор за бъдещ икономически ръст (ако расте) или за рецесия (ако пада) поради факта, че основните суровини, за чиито превози се отнася индексът, предлагат най-малка възможност за спекулативни операции, за разлика от нефта и други световни борсови стоки.
В историята си BDI достигна своя пик на 20 май 2008 г. - 11 793 пункта (19.7 пъти повече отсега). Най-ниското ниво на индекса беше отчетено на 10 февруари 2016 г., когато падна до 290 пункта (2 пъти по-нисък отсега).