Германските вагони вече са извадени от употреба за профилактика
Оказва се, че уредените от транспортния министър Георги Гвоздейков нови стари вагони не издържат нито на българските километри, нито на българските температури
Част от германските вагони втора ръка, които пристигнаха в България в края на май месец, вече се нуждаят от профилактика. Това е причината в разгара на летния сезон, когато желанието да се пътува до морето е най-голямо, да бъде изваден единият състав от влакове и да бъдат пуснати отново старите вагони по линията София – Бургас.
След приключване на профилактиката на всеки вагон, той ще бъде пускан обратно в движение, обещава управителят на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД инж. Венцислав Славков, цитиран от БТА. По думите му есента се очаква да пристигне екип от Deutsche Bahn, който да проведе обучение за поддръжката на вагоните.
За съжаление част от вагоните направиха доста километри пробег, макар и за няма месец употреба, заради редовна, ежедневна експлоатация надхвърлиха предвидения пробег, след който е необходимо да им бъде направена профилактика“, казва Славков.
По думите му на всеки 12 хил. км трябва да се извършва основна профилактика на всички основни електронни блокове и системи на вагоните. Целият процес отнема около 2 дни, но Славков казва, че има недостиг на специализиран персонал.
Електрониката във вагоните е доста, а поддръжката изисква редовна и качествена профилактика“, коментира Славков.
Управителят на БДЖ-ПП признава и за скорошни проблеми с климатичната система и невъзможност за отваряне на прозорци. Много пътници се оплакаха за това в социалните мрежи преди няколко дни. По думите на Славков всички климатизирани състави имат само малки прозорчета, които се отварят, за да се запази херметичността при охлаждане. Климатизацията на вагоните отказала заради високите температури, обясни Славков.
Няма как при тези високи външни температури, каквато и да е климатична инсталация да издържи. Ако външната температура е 40 градуса, но при нагряване на метала, температурата на вагона скача с 20 градуса. Направете сметка каква климатична система трябва да има този вагон. Каквато и да е техника при това натоварване, няма да издържи“, казва той, цитиран от "Фокус“.
До края на следващата седмица ще пристигнат последните 19 вагона, съобщи още Славков. По думите му те вече пътуват към България.
За съжаление, всички очакват скоростни резултати. В годините назад на БДЖ са ѝ били необходими над 110 години, за да достигне своя апогей. Последните години се опитваме да върнем добрите черти на „БДЖ-Пътнически превози“, казва управителят на държавното пътническо дружество.
Припомняме, че БДЖ-ПП закупи 76-те вагона за над 30.4 млн. лв. Цената на един от тях е малко над 391.1 хил. лв. Към общата сума се добавят и около 743 хил. лв. за транспорта до България.
Идеята на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков бе модернизация на състава, докато пристигне чисто новия такъв, финансиран по ПВУ. Той бе на мнение, че сделката е изключително добра, тъй като
Много по-скъпо излиза на БДЖ да ремонтира един вагон от своя наличен парк. Но най-важното е, че с вложените средства в ремонта на такъв вагон не можем да постигнем качеството на подвижния състав, който идва от Германия“, посочи той в края на май.
Не е ясно обаче колко ще струва профилактиката на вагоните, която очевидно трябва да се прави само след месец и половина работа. Ясно е обаче, че ако БДЖ-ПП иска да запази позицията си на национален превозвач, ще трябва да си подсигури необходим състав, с който да извършва превозите без прекъсване и закъснение при нормални условия за пътниците. Това обаче за момента изглежда непостижимо, особено на фона на конкуренцията от „Пимк“.