Голямото руско петролно преобръщане набира скорост
Наближаващото ембарго в Европа пренарежда пазара
Пренасочването на износа на руски суров петрол към Азия набира скорост, като рекордни обеми се изпращат с танкери към пристанищата в региона. Необходимостта от това става все по-остра заради задаващата се забрана за внос по море в Европа, която преди бе основният експортен пазар на Москва.
Две трети от суровия петрол, натоварен на танкери в руските пристанища, сега се насочват към Азия. За сравнение, през февруари – преди нахлуването на руските войски в Украйна – износът натам бе под две пети от общия обем.
Китай и Индия формират гръбнака на търговията, като малки количества се изпращат и към места като Шри Ланка и Обединените арабски емирства.
Санкциите на ЕС, които ще спрат почти всички доставки на суров петрол по море от Русия за членовете на Блока, ще влязат в сила само след три седмици. България, заедно с Унгария, Чехия и Словакия, обаче си издействаха дерогация.
Мерките предвиждат забрана на европейските танкери да превозват руски суров петрол, забранява се и предоставянето на застрахователни, брокерски, финансови, класифициране на кораби и други услуги. Ще има изключения за кораби, превозващи товари, които са закупени на цена под таван, който все още обаче не е договорен.
Обединеното кралство последва примера на ЕС, като забрани на своите компании да предоставят такива услуги на кораби. Този ход, както и санкциите на ЕС, ще влязат в сила на 5 декември.
Общите товари, изпратени от Русия, паднаха до триседмично дъно от 2.9 млн. барела на ден през седемте дни до 11 ноември. По-малко променливата четириседмична средна стойност също се понижи, въпреки че остана над 3 млн. барела на ден за пета седмица. Това допринесе за спадането на приходите на Кремъл от търговията с петрол до най-ниското ниво от началото на януари.
Обемът на суровия петрол на корабите, пътуващи към Китай, Индия и Турция (трите страни, които се очертаха като най-големите купувачи при смяната на курса), плюс количествата на корабите, които все още не показват крайна дестинация, нарасна до рекордните 2.39 млн. барела на ден през четирите седмици до 11 ноември.
Танкерите, товарещи сега в балтийските пристанища Приморск или Уст-Луга, няма да достигнат терминали за разтоварване в Китай или Индия, преди да влезе в сила забраната на ЕС за предоставяне на застраховки и други услуги. Всеки товар, закупен на цена над тавана, който все още не е договорен, ще загуби покритие на 5 декември, както действат в момента правилата. САЩ и Обединеното кралство въведоха освобождаване от правилата си за товари, закупени преди тази дата, стига да бъдат доставени до 19 януари. Очаква се ЕС да последва примера.
Пратките от тихоокеанските пристанища на Русия отнемат само няколко дни, за да стигнат до китайските терминали за внос, а пътуването от Черно море до Турция е също толкова кратко. За разлика от тях, доставките до Индия от всички руски терминали за износ отнемат няколко седмици, което ги излага на по-голям риск да попаднат под санкции, преди да пристигнат.