Господари на думите
Добрият предприемач умее да продава историята на своя успех, твърди Васил Чобанов
Който иска да се „продаде“, е добре да се научи да говори кратко и да е готов да представи себе си, идеята си дори в най-изненадващ момент. В бизнеса трябва да продавате и ако нямате продажби, просто нямате бизнес. Първото, което може да направите, ако искате да сте успешни, е да промените отношението си към говоренето.
И да приемете, че с всичко, което правите пред другите, и с онова, което излъчвате, на практика „продавате“ себе си. Онзи, който е на върха на един голям бизнес, той пък продава историята на успехите си - така започва разговорът ни с Васил Чобанов. В своята кариера той е здраво свързан с публичната комуникация и затова е създал своя малка консултантска фирма, наречена „Чобанов консултинг“.
Опит
„Работата ми е да помагам на предприемачите в желанието им да стават по-добри. Част от професионалното ми мото стана мисълта на Стив Джобс, че половината от това, което разграничава успешните от неуспешните предприемачи, е постоянството“, признава Васил Чобанов. В своя богат кариерен опит той е опитвал какво ли не, но главното е, че е юрист с голяма публична и медийна практика. Заемал е ключови позиции в четирите власти – съдебната, законодателната, изпълнителната и в обществената медия БНР, където е бил директор на програма „Хоризонт“. Натрупал е сериозен институционален и ПР опит. Този широк кръг от знания и умения вече му дава основания да се изявява и като консултант, който учи другите да изградят и да оптимизират своята корпоративна идентичност, позволява му да води обучения за поведенчески стил и култура, по публични комуникационни и презентационни умения, по кризисен ПР. Наясно е как следва да се лобира. За него не е проблем разработването на фирмени и продуктови стратегии. А като човек, който цени минутата, умее да въвежда и в тайнството на доброто управление на личното време.
Бизнес доктор
Чобанов често влиза в ролята на „бизнес доктор“ или на „личен лекар“ на предприемачи. Но както при всяко лечение, е нужно време, трябват много усилия, търпение, упорство от страна на пациента и стриктно спазване на указанията, дадени от лекаря. Със свой клиент, който кандидатства за висока позиция, той работи почти 3 месеца върху една 10-минутната реч , която ще трябва да бъде произнесена пред елитна аудитория. Започват от първоначалния скучен административен текст, който минава през поредица от редакции, като целта е изреченията да станат кратки и лесно разбираеми. Включва се и специалист по публична реч, за да бъде всичко ошлайфано - и като правоговор, и като реторика. В деня Х на осмата минута речта приключва, следват овации и одобрение на кандидатурата. Зад кадър остават множеството репетиции пред огледало, аудио и видео записите, които са необходими, за да се направят корекции в говора, в езика на тялото, да се даде предимство на жестовете и мимиките. „Ако искаш да те чуят, трябва да направиш пауза, преди да кажеш най-важното си послание. Говориш ли „като картечница”, каквото и да кажеш, то няма емоционално да докосне аудиторията“, уверява Чобанов.
Кратката реч
Всеки ден някой очаква от нас да говорим кратко, но това е нещо, което най-трудно усвояваме. Срещаш съседката по стълбите и докато се разминавате, тя те пита: „Какво толкова правите?“, а ти трябва само в 2-3 изречения да й отговориш, тъй като тя вече може да е отминала. Мнозина са чували за асансьорната реч (англ. elevator pitch), но колцина я умеят. Това е свръхкратка форма, в която трябва по завладяващ начин да се представи идея за продукт, услуга, проект, или пък самият човек. Но как се учи това, как се тренира и с кого… Има много неща, които не се преподават в университета, но човекът, който прави бизнес, трябва да ги знае.
Тайната
Съветът на консултанта към младите напористи предприемачи, които търсят финансиране и партньори: „Ако се представяте пред българи, трябва да говорите правилен български език. За всичко останало е добре да намерите онзи „бизнес доктор“, който да ви каже какво друго ви трябва, за да може да развиете по най-добър и разбираем начин своята идея, своето предложение. Това е пътят, за да те изберат и да те поканят да станеш част от онзи бизнес, който си харесал. Емоцията в такива случаи много помага, но хората с позиция и с финансови възможности трябва да видят съответни качествата у теб. Опитай да изградиш своя модел и намери най-добрия, който да ти помогне за това. А само част от „тайната“ е да бъдеш интересен и забавен, за да бъдеш предпочетен“.
Почтеност
Не всички играят по правилата и понякога в бизнеса, както и на футболния терен, има ритане по кокалчетата. Затова внимавайте конкуренти или зложелатели да не ви „сготвят“. С черен ПР може да се опитат да ви отстранят от ниша, която вече сте заели. Разбира се, има основни етични правила, които трябва да се спазват, макар и да са неписани. Но има извънсистемни играчи, на които не дадем ли отпор, ще ни прегазят. Добрият предприемач реагира на всичко и ако не знае как, намира кой да му подскаже верния отговор, твърди Чобанов.
Нещо, на което той отделя специално внимание: Всичко, което правим, е важно да бъде съобразено и с обществения интерес. Ако обществото не е намерило хората, които са му нужни, и не е сложило тях на ключовите места, тогава общественият интерес с лекота може да бъде пренебрегван. Но за всеки консултант неписаните етични правила трябва да са задължителното условие, изнесено пред скоби на задачата, на която трябва да се търси решение.
Крем карамел
И накрая: Всеки трябва да има своята история, която да може да разказва кратко. Ако е по-дълга от три минути, няма да ви чуят. Представите ли я завладяващо, хората ще искат да научат повече и ще са готови да ви слушат още и още. И когато им кажете, че най-новото е да правите крем карамел, например, те ще се учудят и ще попитат защо им казвате точно това. Защото продължавам да раста и с крем карамел мога да ви нагостя, докато си говорим за бизнес…
Текстът е част от бр. 104 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.