Хаос по летищата: Какво трябва да знаят пътниците след глобалния IT срив?
Ryanair отмени полет Берлин – София, но от Летище София уверяват, че ситуацията е под контрол
Мащабен срив при компютрите, свързан с операционната система Windows и облачните услуги на Microsoft, доведе до глобален хаос в множество индустрии в петък. IT проблемът засегна и туристическия сектор по целия свят.
Повече от 1000 полета са били отменени досега, според компанията за авиационни анализи Cirium. В това число влизат и такива до България. По-рано през деня нискотарифната авиокомпания Ryanair предупреди за „потенциални смущения в мрежата“ заради спирането на системата на трета страна, а справка на сайта на столичния аеропорт показа, че полет от Берлин до София е отменен.
Междувременно Wizz Air съобщи за проблем с уебсайта и мобилното приложение на авиокомпанията; резервационната система; системата за онлайн чекиране и показване на бордни карти, както и с кол центровете.
По време на прекъсването се предлага безплатно чекиране на летището. Поради това Wizz Air съветва пътниците да пристигнат на летището поне 3 часа преди планирания час на излитане, за да имат достатъчно време за чекиране, преминаване през проверка за сигурност и други специфични за летището процедури“, се казва в съобщение на превозвача, разпространено до медиите.
От Летище София увериха, че столичният аеропорт не е засегнат от глобалния срив, но „някои заминаващи и пристигащи полети може да закъснеят поради ситуацията в Европа“.
Полезна информация за пътниците
В свой материал, посветен на хаоса по международните летища, Euronews дава няколко съвета към пътниците.
Проверете уебсайтовете и приложенията на вашата авиокомпания и летище, преди да тръгнете за летището, и следвайте всички дадени съвети:
- Социалните медийни канали на авиокомпаниите и летищата също са добър източник на актуална информация
- Ако няма информация, че полетът ви ще бъде отменен, отидете на летището два часа по-рано, както обикновено – освен в случаите, когато авиокомпанията изрично не е предупредила за по-ранно пристигане
- Вземете вода и храна със себе си на летището, особено ако пътувате с деца или възрастни хора, в случай на дълги опашки или други закъснения
- Уверете се, че имате зарядно устройство за телефона си, за да може да следите за
- Уверете се, че имате със себе си зарядно устройство за телефон, в идеалния случай такова, което не е необходимо да се включва, за да можете да сте в крак с най-новата информация
- Опашките в пунктовете за сигурност се увеличават в такива ситуации, затова се уверете, че ръчния ви багаж е изряден.
Холандската авиокомпания KLM спира полетите
KLM изглежда е една от най-засегнатите европейски авиокомпании досега. „Работим усилено, за да разрешим проблема. Дотогава ще трябва до голяма степен да спрем операциите“, написа авиокомпанията в социалната мрежа X.
Lufthansa има няколко закъснели полета, а Vueling съветва пътниците редовно да проверяват имейлите си за допълнителна информация.
Могат ли пътниците да поискат обезщетение, ако полетът им е закъснял или отменен?
За момента не е ясно дали на пътниците ще се дължат обезщетения.
Съгласно европейските закони, ако даден полет се забави с повече от три часа или е изцяло отменен, авиокомпанията трябва да предложи на пътника друг полет или да му върне пълно възстановяване на сумата, а понякога и компенсация.
Има обаче изключения от това правило, като метеорологичните условия, тъй като те са извън контрола на авиокомпаниите.
Остава да видим кой ще носи отговорност за днешния хаос.