„Идеалистичният“ Зукърбърг все още вярва в доброто и Facebook
Основателят на социалната мрежа призова за по-ясни закони
~ 2 мин.
Главният изпълнителен директор и съосновател на най-голямата социална мрежа в света Facebook Марк Зукърбърг определи себе си като „идеалистичен човек“, който вярва, че даването на глас на всички онлайн е в своята същина нещо добро въпреки сериозните проблеми, излезли наяве след атентата в Крийстчърч, Нова Зеландия, и огромното изтичане на данни към Cambridge Analytica.
Зукърбърг признава, че той може би е бил най-изненадан от всички от разразилите се казуси около Facebook през последните 18 месеца. „Аз съм много идеалистичен човек“, казва той в интервю за ABC News и обяснява още: „Аз изградих това (социалната мрежа, бел.р.), защото вярвам, че даването на глас на всеки един ще бъде нещо положително. И все още вярвам в това“.
Той обаче признава, че с времето е дошло и известно осъзнаване. „Когато обслужвате 2 млрд. души, ще видите много удивителни неща, на които са способни хората, но и опити за злоупотреба със системите по всякакъв начин“, казва основателят на социалната мрежа.
„Аз все още вярвам, че като цяло даването на глас на хората е положително нещо“, отбеляза още Зукърбърг.
Критиците на Facebook се надяват, че проблеми като пристрастяването към екрана и депресията, фалшивите новини и разпространението на реч на омразата може да бъдат поне частично решени с намаляването на силата на социалната мрежа. Компанията се води за монополист в сферата си, като платформата е под една шапка и с Instagram и WhatsApp.
Зукърбърг обаче не смята, че отговорът на тези казуси е в ограниченото използване на Facebook. Изглежда, той отхвърля идеята за промяна на основните функции на платформата, като например предаването на живи видеа. Именно такова бе излъчено преди седмици, когато атентатор отне живота на 50 мюсюлмани при нападение на джамии в Крийстчърч, Нова Зеландия. Преди да бъде свалено, видеото бе многократно гледано и копирано в други канали като YouTube.
Попитан дали забавяне на излъчването би помогнало, Зукърбърг отвръща: „В този случай би помогнало, но също така би нарушило фундаментално това, което е живото излъчване“. По думите му, чрез този инструмент пред хората се отваря възможност да споделят емоции, дори бидейки на разстояние един от друг. Забавянето би нарушило това, смята той.
Накрая основателят на Facebook призовава за по-ясни закони, които да определят какво се счита за политическа реклама. Компанията е подложена на силен натиск по отношение на разпространението на реклами, свързани с избори и горещи политически въпроси, заради това, че не се знае кой плаща за тях. Гигантът се опитва да наложи известена прозрачност на места като САЩ, Индия и ЕС, където има насрочени гласувания. Журналисти обаче успяха да покажат, че и новите правила лесно могат да се заобиколят.