Хаотичната комуникация на управляващите показва неподготвеност за кризи
Правилните инфлуенсъри имат доверието на специфични целеви групи, съответно - по-силен ефект
Мария Гергова, председател на Българската асоциация на ПР агенциите
~ 4 мин.
Мария Гергова-Бенгтссон е председател на Българска асоциация на ПР агенциите (БАПРА) за периода 2018-2020 г. Тя има над 20 години опит в сферата на комуникациите в световен мащаб, като е била член на Международната асоциация на ПР агенциите (IPRA) 4 години, а по-късно и член на Управителния съвет на организацията. Избрана е за президент на IPRA за 2009 г. – първият президент на международната асоциация от Централна Източна Европа. Била е член на Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и основател и член на Управителния съвет на Българската асоциация на ПР агенциите. С нея разговаряме за модерните тенденции в ПР-а, за предстоящите 10-и награди на БАПРА, както и за кризисните комуникации на фона на непрекъснатите скандали в управлението.
- Г-жо Гергова, тази година ще се проведат 10-ите награди на БАПРА. Какви новости подготвяте около конкурса?
- Стартирахме с няколко нови категории, за да отворим врати на кампании, които трудно намират или не намират място в досегашния набор от състезателни категории.
- Какъв е фокусът на събитието тази година?
- Фокусът на събитието е разнообразието на инструменти и подходи в съвременните комуникации. ПР професията среща доста проблеми с имиджа си. Често чуваме изрази като „Той си прави ПР“ и това звучи като нещо нередно и неетично. Затова и един от фокусите в стратегията на БАПРА е да работи за подобряване имиджа на професията. Чрез новите категории и многообразието им отваряме завесата за голямата палитра с инструменти и подходи, с които борави съвременният ПР специалист.
- Какви са тенденциите в света на комуникациите, ПР и маркетинга? Какво ново да очакваме през 2019 г.?
- Тенденциите са в използването на съдържание, чрез което да създаваме лоялни клиенти и партньори; използването на данни за анализиране на разговорите и изграждане на стратегии, тенденции в генериране на послания; инбаунд подхода в ПР и маркетинг; CSR ще остане важен инструмент за управление на репутацията и инфлуенсър маркетинга.
- Как се промени PR обслужването през годините и какво търсят клиентите в момента? Мина ли модата на т.нар. „черен ПР“?
- Черен ПР в политическия свят ще продължи да съществува. Но компаниите и организациите все повече обръщат влиянието на етиката и морала в комуникацията си с различните аудитории. Днес доверието е ключово в изграждане на партньорства, лоялност и взаимоотношения. Информацията става все по-лесно достъпна и по-трудно контролируема. Също така технологиите навлизат сериозно в ежедневната работа и клиентите очакват от нас да знаем новостите и как те биха могли да подобрят ефективността и резултатите в сферата на комуникациите.
- Пред какви предизвикателства е изправен пазарът на комуникациите в България?
- Доверието към медиите и информацията е един сериозен проблем. Преди година БАПРА направи съвместно с Data Science Society т.нар. Datathon за създаване на алгоритъм за идентифициране на фалшивите новини. Положихме началото, но има какво да се работи в тази посока.
Второто предизвикателство е в навлизането на технологиите във всяка част от живота ни. Това изисква трансформация на традиционния ПР специалист в модерен, иновативен, на „ти“ с технологиите и в крак с промените. Което си е предизвикателство. Вече търсим хора в екипите ни, които не са ПР специалисти.
- В последно време скандалите в управлението на държавата са безспирни. Според Вас успешно ли се управляват тези кризи, от гледна точка на комуникацията с обществото?
- За съжаление има доста пропуски в комуникациите при кризи, говорейки за тези конкретни скандали. Ключът към успешното справяне с кризи е добрата подготовка и това е, в което ние хвърляме ресурси и усилия. Скандалите в управлението са кризи, за които никой не е бил подготвен, и това се вижда в хаотичната и неподредена комуникация.
- Какво бихте препоръчали на колегите от държавните администрации, когато трябва да управляват дадена криза?
- Както вече казах, подготовката е ключова. За много от големите ни международни клиенти правим веднъж до два пъти в годината кризисни обучения и кризисни симулации. Също така разработваме задълбочен и детайлен кризисен план, където има заготовки на реакции, интервюта, материали, които бързо и лесно могат да влязат в употреба. Отделно използваме мониторинг система за сигнали в реално време, защото ако хванем кризата в зародиш, ще предотвратим много щети.
- Напоследък популярни стават т.нар. „инфлуенсъри“. Според Вас това ли са новите ПР-и?
- Инфлуенсърите са инструмент в работата на ПР специалистите. Както посланията на клиентите ни стигат до различните аудитории през медиите, така и инфлуенсърите са вид медия, чрез която различни послания могат да достигнат до специфични целеви групи.
- Каква добавена стойност има тяхната работа?
- Основно достоверност на съдържанието. Правилните инфлуенсъри имат доверието на специфични целеви групи и съдържанието, излязло от тях и техните канали, има по-силен ефект, отколкото собствените канали на организацията.
- Защо заляха маркетинг пазара толкова бързо и осезаемо?
- Дигиталната среда промени изцяло начина по който информацията стига до хората, а и степента на влияние е различна. В търсене на нови, автентични и резултатни подходи за достигане, информиране, влияние върху хората, инфлуенсърите се оказаха печеливш ход . Но само ситуациите в които те се идентифицират и използват правилно. Наскоро започнахме работа с една модерна платформа за микроинфлуенсъри, която виждаме, че дава доста добри резултати. Това е нов ход в търсенето на по-качествено и влиятелно съдържание.
- Г-жо Гергова, тази година ще се проведат 10-ите награди на БАПРА. Какви новости подготвяте около конкурса?
- Стартирахме с няколко нови категории, за да отворим врати на кампании, които трудно намират или не намират място в досегашния набор от състезателни категории.
- Какъв е фокусът на събитието тази година?
- Фокусът на събитието е разнообразието на инструменти и подходи в съвременните комуникации. ПР професията среща доста проблеми с имиджа си. Често чуваме изрази като „Той си прави ПР“ и това звучи като нещо нередно и неетично. Затова и един от фокусите в стратегията на БАПРА е да работи за подобряване имиджа на професията. Чрез новите категории и многообразието им отваряме завесата за голямата палитра с инструменти и подходи, с които борави съвременният ПР специалист.
- Какви са тенденциите в света на комуникациите, ПР и маркетинга? Какво ново да очакваме през 2019 г.?
- Тенденциите са в използването на съдържание, чрез което да създаваме лоялни клиенти и партньори; използването на данни за анализиране на разговорите и изграждане на стратегии, тенденции в генериране на послания; инбаунд подхода в ПР и маркетинг; CSR ще остане важен инструмент за управление на репутацията и инфлуенсър маркетинга.
- Как се промени PR обслужването през годините и какво търсят клиентите в момента? Мина ли модата на т.нар. „черен ПР“?
- Черен ПР в политическия свят ще продължи да съществува. Но компаниите и организациите все повече обръщат влиянието на етиката и морала в комуникацията си с различните аудитории. Днес доверието е ключово в изграждане на партньорства, лоялност и взаимоотношения. Информацията става все по-лесно достъпна и по-трудно контролируема. Също така технологиите навлизат сериозно в ежедневната работа и клиентите очакват от нас да знаем новостите и как те биха могли да подобрят ефективността и резултатите в сферата на комуникациите.
- Пред какви предизвикателства е изправен пазарът на комуникациите в България?
- Доверието към медиите и информацията е един сериозен проблем. Преди година БАПРА направи съвместно с Data Science Society т.нар. Datathon за създаване на алгоритъм за идентифициране на фалшивите новини. Положихме началото, но има какво да се работи в тази посока.
Второто предизвикателство е в навлизането на технологиите във всяка част от живота ни. Това изисква трансформация на традиционния ПР специалист в модерен, иновативен, на „ти“ с технологиите и в крак с промените. Което си е предизвикателство. Вече търсим хора в екипите ни, които не са ПР специалисти.
- В последно време скандалите в управлението на държавата са безспирни. Според Вас успешно ли се управляват тези кризи, от гледна точка на комуникацията с обществото?
- За съжаление има доста пропуски в комуникациите при кризи, говорейки за тези конкретни скандали. Ключът към успешното справяне с кризи е добрата подготовка и това е, в което ние хвърляме ресурси и усилия. Скандалите в управлението са кризи, за които никой не е бил подготвен, и това се вижда в хаотичната и неподредена комуникация.
- Какво бихте препоръчали на колегите от държавните администрации, когато трябва да управляват дадена криза?
- Както вече казах, подготовката е ключова. За много от големите ни международни клиенти правим веднъж до два пъти в годината кризисни обучения и кризисни симулации. Също така разработваме задълбочен и детайлен кризисен план, където има заготовки на реакции, интервюта, материали, които бързо и лесно могат да влязат в употреба. Отделно използваме мониторинг система за сигнали в реално време, защото ако хванем кризата в зародиш, ще предотвратим много щети.
- Напоследък популярни стават т.нар. „инфлуенсъри“. Според Вас това ли са новите ПР-и?
- Инфлуенсърите са инструмент в работата на ПР специалистите. Както посланията на клиентите ни стигат до различните аудитории през медиите, така и инфлуенсърите са вид медия, чрез която различни послания могат да достигнат до специфични целеви групи.
- Каква добавена стойност има тяхната работа?
- Основно достоверност на съдържанието. Правилните инфлуенсъри имат доверието на специфични целеви групи и съдържанието, излязло от тях и техните канали, има по-силен ефект, отколкото собствените канали на организацията.
- Защо заляха маркетинг пазара толкова бързо и осезаемо?
- Дигиталната среда промени изцяло начина по който информацията стига до хората, а и степента на влияние е различна. В търсене на нови, автентични и резултатни подходи за достигане, информиране, влияние върху хората, инфлуенсърите се оказаха печеливш ход . Но само ситуациите в които те се идентифицират и използват правилно. Наскоро започнахме работа с една модерна платформа за микроинфлуенсъри, която виждаме, че дава доста добри резултати. Това е нов ход в търсенето на по-качествено и влиятелно съдържание.