Instagram създава лоши туристи
Заради неприемливото поведение на посетителите някои известни дестинации вече прилагат ограничителни мерки
Това лято пътуванията отново са в разгара си, както и лошото поведение на туристите. През последните години в популярните дестинации се наблюдава увеличение на инцидентите с туристи, а последният популярен пример е драскането по Колизеума в Рим. Този, а и много други примери в медиите, са доказателствата, че поведението на туристите се влошава. Но на какво се дължи това?
Проучване на CNN Travel достига до извода, че основният виновник са социалните мрежи. И по-специално – Instagram и TikTok. Въпреки че благодарение именно на социалните мрежи много от неизвестните дестинации по света станаха популярни, тази демократизация на пътуването има негативни последствия.
Тъй като хората се чувстват като жители на света, повечето от тях вярват, че пътувайки до екзотично място, могат да се държат там така, както у дома си. Те си мислят, че когато са на хотел в далечна дестинация, могат да демонстрират лошо поведение без последствия. Туристите подценяват или пренебрегват ефекта, който техните неприемливи действия могат да имат върху местните жители или икономиката.
Освен това, благодарение на социалните мрежи, много хора започват да оправдават това лошо поведение просто защото виждат много подобни примери онлайн.
Ефектът на Instagram
Когато хората пътуват до красиво място, изкушението да публикуват снимки и видеоклипове в социалните медии е голямо. Но това създава порочен цикъл.
Първо, туристите виждат приятелите си да публикуват снимки от дадено място. След това те искат да посетят същите места и да направят същите снимки на себе си там. И когато успеят, те ги публикуват в същите социални мрежи, в които са видели първоначалните снимки.
За мнозина възможността да пътуваш до съответните места и да публикуват снимките си, както са го направили други, е форма на социален статус. Но така се оказва, че пътешествениците влагат повече енергия и време в създаването на съдържание, отколкото в изследването, откриването или отдаването на уважение към местните общности и обичаи.
Горещи точки
Бали е типичен пример за дестинация, която си е създала репутация благодарение на социалните медии. Фотогеничният остров, пълен с места за йога и релакс, представлява огромен интерес за хората с влияние в социалните мрежи. Но това понякога ядосва местните.
В отговор на лошото поведение на туристите, Бали въведе нови насоки за посетителите през юни 2023 г. Те включват правила за поведение в свещените храмове, около острова и при общуването с местните жители, както и зачитане на природата.
Туристите вече се нуждаят от лиценз, за да наемат мотоциклети, и не могат да стъпват на нито една планина или вулкан в Бали, тъй като те са свещени за местните хора. Пътуващите трябва да отсядат само в регистрирани хотели и вили, което ще окаже негативен ефект върху имоти, отдавани през платформи като Airbnb.
Освен това има изискване туристите да не се държат агресивно и да не използват груби думи към местните жители, правителствени служители или други туристи, докато са в Бали. Това правило важи и за всички публикации в социалните мрежи. Това говори за ролята на социалните медии като част от проблема, когато става дума за лошо поведение на туристите
Други дестинации, предприели подобни стъпки, са Исландия, Хавай, Палау, Нова Зеландия, Коста Рика. Кампании като швейцарската No Drama, австрийската See Vienna – not #Vienna, финландската Be more like a Finn и холандската How to Amsterdam са насочени към привличане на добре възпитани туристи.
Там, където подобни усилия не са успешни, някои места, като известния залив Мая в Тайланд, са затворени за посещение на туристи.