Интернет отчаяно има нужда Mozilla да му помогне
Дали обаче популярната някога компания има сили за нови битки?
Мнозина не могат да си спомнят последния път, когато им пукаше за Mozilla. Немалко обаче също така не мога да си спомнят време, когато компанията е била по-нужна.
През 2008 г. се пишеше, че „Платформата за интернет е Firefox“. Почти десет години по-късно използването на Firefox на Mozilla е на границата на статистическа грешка при десктоп компютрите и е нулево при мобилните устройства. Компанията предлага няколко други услуги, като например Pocket, но те до голяма степен остават игнорирани.
Това е грешка. Светът ни все повече е опосредстван от интернет и този интернет има само няколко „портиера“, които събират такси, докато сърфираме. „Доставчиците контролират браузъра по подразбиране, който 99.9% от хората използват“, коментира Мат Харисън, един от водещите разработчици на програмния език Python. „Тези доставчици се радват да ни продават достъп до информация. Нищо не е безплатно“, добавя той.
Вие определено сте продуктът
При мобилните устройства където се преглежда по-голямата част от съдържанието по света, Google и Facebook притежават 8 от 10-те най-използвани приложения. Именно тези приложения поглъщат 87% от времето, което прекарваме, употребявайки смартфон или таблет.
За останалите 13%, което прекарваме в мобилното интернет пространство, Google и Apple предлагат двата доминиращи браузъра. Въпреки че Apple представи блокиране на рекламите в Safari, Августин Фоу, ръководител на рекламната консултантска фирма Marketing Science, коментира, че около 0% от потребителите на мобилни устройства блокират рекламите. Голяма част от това се дължи на факта, че е трудно да се постигне добро блокиране на рекламите на мобилни устройства, но от друга страна се свежда до това, колко неудобно е да се настрои блокирането на реклами на браузъра, който сме избрали да ползваме.
Освен това за повечето хора браузърът по подразбиране на мобилното устройство е Chrome, а там предстои да бъде въведено блокиране на рекламите. То със сигурност идва, но нека бъдем наясно: бизнесът на Google зависи от рекламата. Компанията може и да има желание да премахне най-дразнещите реклами, като например тези, които могат да препратят потребителите към други платформи, но шансовете Google да спре да продава неприкосновеността на потребителите си в замяна на доходи от реклама е нулева. Никой в тази фирма няма за цел да я фалира.
Накратко, по-голямата част от времето ни онлайн в момента бива опосредствано от само няколко мегакорпорации. Като цяло техният основен стимул е да заемат нашата неприкосновеност за достатъчно дълго, докато насочат възможно най-правилно реклама към нас.
Mozilla ли е спасението?
И ето, че имаме Mozilla, организация, чиято мантра е „Интернет за хората, не за печалба“. Това се смята за необходим глас, който трябва да се добави към днешното многогласие в интернет, но това не е гласът, който чуваме. Mozilla някога имаше лъвския пай от пазара на уеб браузъри за настолни компютри, а днес този дял е намалял, а на мобилните устройства практически не съществува.
Това не е добре, но не е сигурно какво трябва да се направи по въпроса. Определено имаме нужда от организация, която да се застъпва за свободата в мрежата, а да очакваме Google да направи това е все едно да поискаме от лисицата да охранява кокошката. Google прави много чудесни неща, но ясният стимул на компанията е да продава реклами. Ние сме продуктът на Google.
Не е ясно и Mozilla какво трябва да направи. Макар че дълго време не следеше какво се случва на мобилния пазар за софтуер, нейните браузъри Firefox и Firefox Focus са страхотни. Във Firefox обаче продължават да се появяват реклами от типа „Зашеметяващи азиатски жени търсят по-възрасти мъже от… (населеното място, където живее потребителят)“.
И не е ясно какво трябва да бъде предложено на Mozilla да направи. Просто го има чувството, че ролята, която компанията игра преди години, когато множество компании воюваха чий браузър трябва да бъде предпочетен от потребителите, трябва да бъде възродена, за да бъде спасен днешният интернет. Дали е твърде късно или има нещо, което Mozilla (или Apple, или някой друг) може да направи, за да обърне движението на интернет, което е в посока на централизация и затваряне на съдържанието?