Кабинетът ще намалява тол таксите за превозвачите
След заплаха от протести, регионалното и транспортното министерства ще връщат пари на транспортните фирми
Заплашена от протести и недоволство, новата власт ще направи поредни отстъпки от тол тарифите за превозвачите. Две министерства – на транспорта и на регионалното развитие – създават работна група, която в рамките на 30 дни трябва да изработи проект за изменение на тарифата за тол таксите. Регионалният министър Андрей Цеков отправя специална покана на бранша да се включи, съобщават от ресорното ведомство.
Нещо повече – постановлението ще се прилага ретроактивно, т.е. със задна дата от 1 юли 2023 г. Това е датата, от която трябва да влязат в сила новите, по-високи цени за изминато разстояние за превозвачите. Т.е. в ситуация на голям бюджетен дефицит и недостатъчно пари за пътни ремонти държавата се съгласява да връща пари на частния сектор.
Ангажиментът, който правителството поема, е, че след като бъде прието с постановление на Министерския съвет, изменението ще се прилага ретроактивно от 1 юли 2023 г.“, съобщи министърът.
Той обясни, че след влизане в сила на отстъпките по проекта представителите на бранша ще могат да си получат средствата от държавата със задна дата от 1 юли, независимо, че от същата дата ще се въведе начисляване на новите такси.
Припомняме, че преди два дни превозвачите заплашиха с протест и блокиране на гранични пунктове, ако правителството не отложи планираното увеличение.
Въпросните повишения бяха договорени от бившия регионален министър Гроздан Караджов в редовния кабинет „Петков“. Властта и секторът постигнаха трудна договорка да въведат увеличенията в две стъпки – първите 50% влязоха в сила от 1 юли 2022 г., а второто увеличение бе заложено за 1 януари 2023 г. Превозвачите вече плащат и за преминаване през второкласната пътна мрежа в страната, за която допреди това ставката бе 0 ст./км.
Тогава правителството „Петков“, както и Караджов, а дори и транспортният министър Николай Събев, бяха непоколебими, че увеличение трябва да има. Припомняме, че Събев дори влезе в остър спор с транспортния сектор заради субсидиите за превоз на пътници.
С идването на служебното правителство и с мотива, че инфлацията в страната е висока, кабинетът отложи второто поскъпване с половин година – до 1 юли 2023 г. Това стана в последния дни на отиващата си 2022 г. Тогава технически проблеми с настройката на системата не бяха цитирани.
През април, по време на управлението на служебния министър Иван Шишков, стана ясно, че се обсъжда увеличението да влезе в сила, но само за международните превозвачи, а за българските да има диференцирани намаления на ставките за изминат пробег. Такова проекторешение обаче така и не бе входирано.
Към настоящия момент е невъзможно нито нормативно, нито технически да отложим влизането в сила на новата тарифа. Още през месец май 2023 г., по време на служебния кабинет, операторът на тол системата „Капш Трафик Солюшънс“ е конфигурирал и заложил новите тарифни ставки в софтуера и е уведомил, че всякаква промяна изисква период от 45 дни“, каза Андрей Цеков. И допълни: „Чувайки загрижеността и аргументите на пътнотранспортния бранш, постъпихме отговорно. След проведената среща с бранша съгласувах възможните опции с министър-председателя акад. Николай Денков и с министъра на финансите Асен Василев“.
От министерството обаче не съобщават кога точно се е провела тази среща. Припомняме, че увеличението на тарифите е заложено и в проектобюджета на Василев, който се опитва по всякакъв начин да събере повече приходи в хазната. Изглежда обаче за някои браншове ще има отстъпки.
От изказване на регионалния министър Цеков става ясно, че правителството всъщност има желание да отложи по-високите тарифи за пореден път, но че няма техническо време за настройка на системата.
От министерството обясняват, че нормативно и технически предвиденото увеличение не е могло да бъде отложено за пореден път, тъй като редовният кабинет встъпи в длъжност на 6 юни 2023 г., а изменението е предвидено да влезе в сила от 1 юли 2023 г. За да се постанови един нов нормативен акт като постановление на Министерски съвет, са необходими обществено обсъждане и изготвяне на финансови обосновки, което отнема по-дълъг от разполагаемия в момента период от време.
Подхождаме сериозно, искаме гласът на бизнеса да бъде чут. Основен приоритет на нашето правителство е напълно съвместяване на публичния и на частния интерес, грижата за бизнеса и за гражданите при стриктно спазване на закона“, категоричен бе министър Цеков.
Той прехвърля отговорността на служебния кабинет „Донев“ и напомня, че настоящият кабинет е заварил прието от служебното правителство постановление от месец декември 2022 г. Той допълни, че планираното изменение в тарифите е проблематично, защото е изработено при липса на консенсус между държавата и представителите на транспортния бранш.
Министър Цеков посочи, че в периода между януари и юни 2023 г. са провеждани многократни неформални срещи. На тях са дискутирани възможни изменения на тарифата, с които да се даде възможност на превозвачите да ползват отстъпки от определените тол такси на база изминати километри. Обсъждана е и възможността за въвеждане на съботно-неделно и нощно тарифиране, чрез което да се даде по-голяма гъвкавост и така да се съвместят интересите на транспортния бранш и на държавата.