Как най-добрият IT работодател в България мотивира служителите
Корпоративната среда се промени и хората не ходят на работа само за да получат възнаграждението си
Когато започнах работа в SiteGround преди две години, много силно впечатление ми направи, че в понеделник сутрин служителите по офисите се събират на закуска – да обсъдят уикенда си и заедно да се впуснат в новата работна седмица. За първи път виждах компания, където рано в понеделник хората се радват да се видят и започват работа с ентусиазъм и желание. Оттам и девизът на един от стикерите ни: "Понеделниците ги ядем за закуска" (“We have Mondays for Breakfast”). Това разказва Виктор Фачев, директор "Човешки ресурси" в SiteGround. Поводът да го потърсим е, че тази уеб хостинг компания е начело на класацията Career Show Index 2021, тя е сред най-добрите работодатели в IT сферата в България в проучването на AON в три поредни години. През 2020-2021 г. е най-награждаваният работодател в България с 15 отличия. Как се постига това?
Наградите като външна оценка
Когато участваме в конкурси, нашите номинации се разглеждат от много и различни критични журита, наред с кандидатурите на всички останали работодатели, които също показват невероятни примери и резултати. Освен че е голяма чест да сме първенци при толкова силна конкуренция, за нас това е външна оценка и ориентир къде се намираме. Първият път, когато изобщо участвахме в проучването на AON, се включихме от любопитство – за да си сверим часовниците. Резултатът беше, че спечелихме убедително и тази тенденция продължава.
Усилията ни като работодател дават отражение всекидневно в работата на служителите ни, които са ангажирани и лоялни, но тази външна валидация затвърждава още повече посоката ни. Вярваме, че всеки човек и всяка компания трябва постоянно да се развива и да надгражда постиженията си. За нас проучванията и наградите за работодатели са добър независим ориентир. Към края на юни 2021 г. можем да се похвалим с още шест номинации и вече една награда – и то единствената, връчвана след гласуване на служителите – „За най-добри придобивки в компанията“.
Грижата за щастието на служителите е една от най-добрите бизнес инвестиции“, твърдят основателите на SiteGround.
Възвръщаемостта не се измерва с точни параметри, но за нас тя се изразява в мотивиран и ангажиран екип, където всички даваме най-доброто от себе си всеки ден. В SiteGround ни обединяват общите ценности, разчитаме много на активността и идеите на нашите колеги. Най-голямата награда е приносът им с идеи, за да ставаме по-добри в това, което правим.
Отношение към служителите
Индивидуалният почерк на SiteGround се откроява в отношението и взаимното уважение – както между колегите, така и към клиентите. Това е начин на мислене, който градим от самото си основаване и в годините предаваме на новите си попълнения в екипа. За нас е важно хората да се чувстват добре на работното си място, но и извън него, защото да живееш пълноценно, значи да си доволен от работата си, но и да знаеш кога да си почиваш качествено.
Допълнителните ни придобивки освен вече стандартните за IT бранша Мултиспорт карти, масажи, премиум здравно осигуряване, имаме редица предимства, които трудно биха били реализирани в други компании. Освен собствения ресторант и chef екип, които се грижат за здравословното меню в офиса ни напълно безплатно, в момента изграждаме собствен фитнес етаж и салон за красота, отново безплатни за служителите, за да им спестим ценно време в грижата за себе си.
Това отношение дори се засилва в критични обстоятелства, каквато е пандемията. Докато работихме изцяло дистанционно в последната година до май 2021 г. вместо да прекъснем усилията си за грижа за екипа, ние ги задълбочихме. Осигурявахме и доставяхме дневното си меню до служителите и техните семейства напълно безплатно. Така им помогнахме да съчетават по-добре домашните с работните задължения, тъй като вкусната, разнообразна и здравословна храна за цялото им домакинство беше наша грижа.
Работа с желание и щастливи клиенти
Корпоративната среда се промени и хората не ходят на работа само за да получат възнаграждението си. Служителите имат нужда да са пълноценни, да се развиват личностно и професионално, да надграждат качеството си на живот и да бъдат щастливи, докато упражняват професията си. SiteGround се гради от хората ни, затова ние се фокусираме върху тях и се стремим да предоставим най-добрите условия и работна среда, която да мотивира и изгражда. Стремим се всеки от нас да започва работа с желание всеки ден.
Когато човек е удовлетворен от себе си и се чувства пълноценен в това, което прави, е по-мотивиран. Щастието и мотивацията са тясно свързани и винаги сме смятали, че когато служителите ни се чувстват добре, това си личи във всеки разговор, интеракция с клиент или колега. Положителните емоции винаги водят след себе си още повече положителни емоции. Така щастието на служителите се отразява върху щастието на клиентите и основните правила в обслужването се превръщат в преживяване и лична комуникация за клиента.
За да избегнем разминавания, се стараем да създадем работна и социална среда, в която служителите ни да разгърнат своите качества и силни страни и да бъдат ценени и мотивирани. В ежегодното ни клиентско проучване отчитаме коефициент на удовлетвореност от нашите услуги над 97%, което е изключителен успех, особено за динамична сфера като IT индустрията.
Пандемията като фактор на промяната
Пандемията постави много предизвикателства пред бизнеса и отделния човек, които все още преодоляваме. Всъщност нагласите и начина на работа в SiteGround не се промениха, въпреки че преминахме към дистанционна работа за повече от година. Опцията „хоум офис“ беше факт в компанията и преди пандемията, но в нашия случай преходът се случи буквално за няколко часа. Структурите и процесите в компанията са стабилни и утвърдени и независимо от локацията на даден служител всеки може да изпълнява задълженията си без затруднения.
От май 2021 г. започнахме масово да се завръщаме по офисите, но запазихме хибридния модел на работа по избор на служителя, като към средата на месец юни наблюдавахме покачване на интереса към офиса. Защото хората предпочитат да работят заедно, да си общуват и да обменят идеи.
Мотивация и лоялност на хората
Със сигурност щастието на един служител рефлектира върху мотивацията и ангажираността му. Персоналното отношение, свободната комуникация и обратната връзка между колеги и екипи са едни от ключовите фактори, които градят лоялност и поддържат високата мотивация на хората в компанията. В SiteGround държим на фирмените ценности и добрите взаимоотношения между колегите. Стараем се да даваме възможност за изява и развитие и насърчаваме хората към надграждане на знанията, защото това е основен момент за удовлетвореността на всеки. И държим да покажем признание към добре свършената работа.
Професионални качества
Всяка позиция изисква комбинация от опит, знания, но най-вече потенциал за учене и развитие, което се потвърждава по време на процеса на подбор. За нас е важно кандидатите да се идентифицират с нашите ценности, за да могат да си осигурят устойчив растеж в компанията. Много сме горди, че над 30% от нашите служители са с нас над 5 години, а 8% – над 10. А като се добави и бурният растеж на IT бранша през последните години, е още по-забележително. Когато търсим нови колеги за екипа си, се опитваме да си представим дали те биха могли да се развиват при нас години наред.
Професия HR в динамика
Компаниите все повече ще трябва да обръщат внимание на здравната грижа за служителите, като в това число се включва и грижата за менталното здраве и добро разположение на духа. Нашата професия остава все така динамична и е много важно да можем да се адаптираме към всякакви промени и обстоятелства. Сега е много важно да сме гъвкави и да се променяме бързо спрямо ситуацията. Все по-малко можем да разчитаме на установени процедури и предписания, защото много често се сблъскваме с проблеми, непознати досега. Но пък когато имаш ясен набор от ценности и култура в компанията, това много помага, за да избереш пътя и действията си в новата реалност.