Как се изграждат модерните лидери
Иновациите и предприемачеството движат промяната, но начело са хората, убедени са във WU Executive Academy
Най-големият онлайн търговец Amazon официално се присъедини към клуба на трилионерите, след като на 4 септември 2018 г. акциите на компанията поскъпнаха до рекордните 2050.50 долара. Така пазарната капитализация на гиганта надмина 1 трлн. долара и Amazon стана вторият американски играч, прескочил психологическия праг, след като това първо направи Apple месец по-рано.
Това са две от
най-успешните съвременни компании, а към тях можем да добавим и имената на Google, Tesla и eBay, например. Общото помежду им, освен фокуса върху
иновациите, е, че те са на практика млади. „Това – успехът да дойде толкова
бързо – е нещо, което е било невъзможно за компаниите отпреди 50 години,
например“, обръща внимание проф. Николаус Франке, ръководител на Института за
предприемачество и иновации към Виенския икономически университет. Той
обяснява, че реалностите днес са съвсем различни от тогавашните, а самите
организации са несравними помежду си.
Показателно за това е, че
ако се вгледаме конкретно в Amazon и Apple, самите те изобщо не са във вида си отпреди 15
години, казва Франке и набляга на промяната. Днешните първенци не просто
иновират, те създават т.нар. разрушаващи иновации, които преобръщат средата.
Малките революции, които донасят на света, пък са резултат на промените, през
които минават те чисто организационно.
Пример за обратното е фото
гигантът Kodak. Компанията е дълги години на върха, но очевидно това не е гаранция за
успехи и в бъдеще. Производителят на фотографско оборудване не успява да влезе
в ритъма на дигиталните промени и липсата на трансформация го обрича на провал.
„В днешните бурни времена, ако не поведеш промените, изоставаш и дори умираш“,
заключава Николаус Франке. Той казва още, че „грешката, която много големи
компании правят, е да смятат, че след като дълги години са били успешни, няма
смисъл да се променят сега“.
Според него успехът е
резултат от иновации и предприемачество, които са „двете страни на една монета
и не могат едно без друго“. Зад всичко това обаче стоят хората, казва още
Франке, според когото всяка идея има нужда от това в нея да повярва човек и да
придвижи случването ѝ.
В тази връзка проф.
Барбара Щьотингер, декан на WU Executive Academy, обръща внимание на технологичната революция, като
дава пример с неща като все по-масовата дигитализация и тепърва навлизащия
изкуствен интелект. Според нея те са неизбежни и затова ролята на съвременния
лидер е да подготви компанията за тях. Тя е убедена, че колкото и да напреднат
технологиите, нуждата от човешкия елемент в цялостния процес никога няма да
изчезне.
С това е съгласна и
Анастасия Лаутербах, предприемач и гост-лектор на WU
Executive Academy към Виенския
икономически университет. Няколко са нещата, които характеризират добрия
мениджър в днешно време, казва тя и подчертава визионерския поглед. Лаутербах
дава пример с изкуствения интелект, който е неизбежното бъдеще пред човечеството,
но не всички съумяват да пристъпят към него. Тя е категорична, че за да може
една държава или компания да е адекватна на реалността след едно-две
десетилетия, то непременно трябва да инвестира във фундаментални проучвания
днес. „В противен случай ще плати висока цена тогава“, смята предприемачът.
Лаутербах акцентира и
върху още нещо. „Най-важното умение, което лидерите трябва да имат, е стремежът
към самообучение“, убедена е тя. Само така те могат да са в крак с реалността и
да водят екипа си напред. Предимство пред днешните мениджъри е това, че
живеейки в свят без граници, имат и широк достъп до ресурси. В това число
влизат и специализираните образователни MBA програми, които все повече университети предлагат.
Този вид обучение помага на мениджърите да развият
лидерските си умения, но и да се докоснат до бизнес практики от цял свят, както
и значително да разширят контактите си. Една такава е програмата Global Executive MBA към
Виенския икономически университет.
„Научих се да съм
по-смела, въпреки женската си природа“, споделя Анита Кирилова от MetLife, която през юни
успешно завърши програмата. Тя разказва, че за тези няколко месеца, в които е
излязла от комфортната си зона, е успяла да стане и още по-критична, което пък
значително ѝ помага в работата.
„Много важно е и това, че
успяхме да видим какви тенденции идват към нас“, допълва Мартин Гиков от UniCredit Leasing Bulgaria, също алумни на MBA програмата. Той обръща внимание, че бидейки в малка държава, сме свикнали
новостите да ни застигат с няколко години закъснение. Благодарение на Global Executive MBA към WU „в момента ги виждаме и
ние като мениджъри можем много по-отрано да вземем мерки и да сме по-подготвени
за бъдещето“, изтъква Гиков.
Едно от най-големите предимства на програми като тази е мултикултурният характер, смята от своя страна Емил Ботушаров, управляващ директор на ITA Group Bulgaria. Той изтъква различния поглед върху бизнеса на американците и на китайците например. „Благодарение на MBA програмата ние имахме възможност да се докоснем и до едните, и до другите, както и да посетим компании, до каквито иначе не бихме имали достъп“, споделя той.
Според Анита Кирилова
важна равносметка от цялото приключение е потвърждението, че българите са също
толкова конкурентоспособни, колкото и всички останали. Единствената разлика е в
мащаба, тъй като ние сме малка страна, няма как да не усещаме липсата му.
Съвременното поколение
обаче има възможността много по-рано от своите предшественици да расте и да
покорява върхове. „Размерът има все по-малко значение“, смята Николаус Франке,
който обръща внимание на гъвкавостта на днешните компании и достъпа им до
международни пазари. Циклите стават все по-кратки, а лидерите все по-млади.
„Погледнете австрийския канцлер Себастиян Курц, който е на 31 години, или
40-годишния френски президент Еманюел Макрон“, възкликва Ян Мюлфайт,
гост-лектор на WU Executive Academy, работил дълги години редом до Бил Гейтс в Microsoft.
Днес
Мюлфайт изнася лекции за позитивните лидери. Според него голяма част от личния
успех се крие в това „да не живееш като копие, а да бъдеш повече този, който
си“. „Не можеш да промениш хората, но можеш да им помогнеш да научат кои са“,
обобщава Мюлфайт една от най-важните роли на съвременните лидери, които освен
за себе си, трябва да мислят и за благополучието на цялата компания. А то идва
след формирането на най-добрия екип, който да поеме по пътя на успеха заедно.