Как се справят българските шофьори на пътя
Българинът прекарва средно на ден по 29 минути на път
Автомобилисти от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) се присъединиха към 12-те държави от цял свят, в които се провежда проучване за влиянието на емоциите и навиците върху шофьорското поведение. Изследването използва съвременни технологии, за да наблюдава над 3500 ежедневни пътувания в региона, в допълнение към 15000 в световен мащаб. Оказва се, че фактори като настроението и личностните характеристики влияят в по-голяма степен на способността на шофиране отколкото пола, националността или професионалното занимание.
Проучването дава повече информация за условията за придвижване и начина на шофиране в петте страни от ЦИЕ, като GPS технология беше използвана, за да измери скоростта на движение, спирането и ускоряването на шофьорите, давайки обща оценка на ефективността им.
Българските шофьори показаха, че са най-ефективни зад волана (63/100 точки), следвани от шофьорите в Чехия. Словашките шофьори пък имат най-дълго време на придвижване от 52 минути (ежедневен маршрут) в сравнение с българските, които прекарват средно 29 минути на пътя. Полските и словашките шофьори изминават най-големи разстояния (35 км и 40 км), а унгарските са най-внимателни, със средна скорост от само 32 км/ч.
Д-р Крис Брауер от Института по мениджмънт към Университета Goldsmiths коментира, че въпреки различните условия за придвижване се откриват сходни индикатори за шофьорското представяне в региона: „Анализирайки резултатите от Централна и Източна Европа може да заключим, че типовете характер и личностните характеристики повлияват повече върху шофьорското представяне, отколкото дали сте мъж или жена, откъде сте и каква професия имате. Но фактори като възрастта и семейният статус са също доказани индикатори: по-опитните шофьори, и тези, които се возят с деца в колата, се представят най-добре зад волана. Това е значителен контраст в сравнение с германските шофьори, които се включиха в изследването на по-ранен етап, и които се представят по-добре, когато са сами в колата.“
Изследването разкри 5 отличителни типа характери на шофьорите в Централна и Източна Европа:
България (Бдителни и владеещи ситуацията): Устойчиви на стресиращи ситуации, българските шофьори са най-добре представящите се на пътя от гледна точка на ефективност на шофиране. Те не са склонни да поемат риск и правят уверен избор докато шофират, за да предпазят себе си и пътниците си. Според анализа на резултатите, шофьорите в България, които планират пътуването си, изживяват по-малко стрес зад волана. Бдителни и внимателни, те имат най-високи резултати по показатели като „ефективно представяне“ и „плавен път“. Тези личностни характеристики описват профил на водач, който успява да запази спокойствие зад волана, без да е твърде превъзбуден или потиснат, следващ дневната си рутина. Това са хора, които знаят кога да „натиснат спирачките“ и да бъдат внимателни, в живота и зад волана.
Полша (Социални и разговорливи): Полските шофьори се зареждат с енергията на другите, затова харесват да имат спътници в колата. Тяхната грижовна и подкрепяща натура, и съпричастност към останалите - пътници и участници в движението, води до повече удовлетворение зад кормилото, и по-безопасни пътувания.
Словакия (Алтруистични и амбициозни): Реалистичната и амбициозна природа на словашките шофьори означава, че те имат по-ефективни пътувания, и се чувстват по-безопасно на пътя.
Унгария (Творчески настроени и изобретателни): Шофирането е средство за изразяване на унгарските шофьори, които обичат да бъдат на път и се чувстват сигурни зад волана. Техните колебания в настроението обаче водят до по-малко ефективни пътувания.
Чехия (Отворени и екстровертни): Профилът на чешките водачи показва, че те са много ангажирани със социални дейности в ежедневието си. Техният екстровертен характер предполага, че обръщат голямо внимание на другите участници в движението.
Повече за представянето на българските шофьори:
Анализът на резултатите, които екипът на д-р Крис Брауер прави по отношение на участниците от България показва, че тези, които имат ефективно представяне при шофиране, демонстрират амбиция, но и осъзнатост. Какво слушат, с кого пътуват и дали обичат да шофират са сред другите основни фактори, повлияващи на представянето на пътя.
Любовта към шофирането е задължително условие – шофьорите, които се наслаждават на времето си зад волана се чувстват по-сигурни и пътуват по-ефективно.
Музиката е ключ към по-добро представяне на пътя, както и това дали водачът обича да шофира, и се наслаждава на времето си зад волана. Шофьорите, които слушат музика отбелязват по-висока ефективност. Плавността на придвижване също се покачва при онези, които слушат музика.
Агресивност - сред факторите, които увеличават стреса у шофьорите се оказва това с кого пътуват. Тези, които са заедно с партньора си в колата, са по-агресивни на пътя от водачи, които пътуват с приятели или колеги. Интересно е, че шофиращите извън града са и по-агресивни зад волана от тези, които карат в градски условия.
Притеснителност - шофьорите, които се чувстват притеснени или депресирани, логично съобщават за по-високи нива на стрес по време на пътуването си.
- 84160 данни на участващите български шофьори са изследвани, което обединява статистиката от всички използвани технологии.
- 77% от участниците в изследването са мъже, 23% - жени.
- Средната възраст на участниците е 35 години.
- Средна продължителност на измерено пътуване е 28,6 минути.
- Средна скорост - 32 км/ч.
- Средно изминато разстояние - 21 км.
- Ефективността на пътуването, измерена от приложението на Shell - Shell Drive e 63,3 (при скала от 0-100), което е най-високият резултат за ефективно пътуване.