Как войната на Путин удари световния автомобилен пазар
Очаква се европейското производство на автомобили да спадне с около 9%
Руската инвазия в Украйна накара наблюдателите на автомобилната индустрия да намалят прогнозите за производство и продажби за следващите две години. Кризата затвори фабрики в Източна Европа и предизвика скокове в цените на жизнено важните суровини, пише CNBC.
Някои фабрики в Украйна се опитаха да продължат да работят на фона на руските ракетни бомбардировки, но вече има данни, че работниците трябва да напуснат, за да спасят живота си.
През март S&P Global Mobility, бивша IHS Markit, намали прогнозата си за глобално производство на автомобили с 2.6 млн. превозни средства както през 2022 г., така и през 2023 г. заради конфликта. Най-лошият сценарий вещае загуба на 4 милиона превозни средства.
Очаква се европейското производство на автомобили да спадне с около 9% – приблизително 1 милион автомобила.
Част от това ще се дължи директно на загубените продажби на автомобили в Русия и Украйна, но тези две страни формират твърде малък дял от световния автомобилен пазар – едва около 2% от общия брой през 2021 г.
По-голямото притеснение е недостигът на материали и части, които вече удрят европейските автомобилни производители и, предупреждава се в доклада, могат да се разпространят и на други пазари, ако войната продължи.
Отделно, кредитните анализатори от S&P Global Ratings прогнозират, че през 2022 г. глобалните продажби на автомобили ще паднат с 2% под нивата от 2021 г. Това е значителен спад спрямо ръста на продажбите с 4-6% за 2022 г., който групата за последно беше предвидила през октомври 2021 г.
Докладът изтъква прекъсвания в доставките на критични автомобилни части от региона, може би най-вече на кабелни снопове от Украйна. В риск също са суровините – Русия произвежда около 40% от суровия паладий в света, който се използва за почистване на изгорелите газове на превозни средства. Регионът е и производител на никел, който се използва в акумулатори за електрически превозни средства. Дори обичайните минерали и метали, като желязото, са засегнати.
Всичко това са ключови материали, използвани за направата на автомобили.