Какво е solarpunk и може ли да помогне за спасяването на планетата?
Движението предлага визия за едно бъдеще на живот в хармония с природата в устойчив и равнопоставен свят
Буйни зелени площи, градини на покрива, "плаващи" села, транспорт, захранван от чиста енергия. Представете си свят, в който съществуващите технологии са внедрени за по-добро бъдеще както на хората, така и на планетата. Нарича се "соларпънк" (solarpunk). Терминът, въведен през 2008 г., се отнася до движение в изкуството, което като цяло предвижда как би изглеждало бъдещето, ако живеем в хармония с природата в един устойчив и равнопоставен свят.
Соларпънкът наистина е единственото решение на климатичното бедствие, в което сме попаднали“, казва Мишел Тулумело, учител по изкуство и соларпънк в щата Ню Йорк.
„Ако искаме да оцелеем и да запазим нещата, за които ни е грижа на Земята, е необходимо да променим фундаментално нашия светоглед. Възгледите ни трябва да преминат от конкурентни към кооперативни“, добавя Тулумело.
Утопичното движение и неговото влияние
Verne Global управлява услуги на центрове за данни от кампус в Исландия, захранван от 100% възобновяема енергия. Главният технологичен директор на компанията Тейт Кантрел казва, че свръхестественият ландшафт на северноевропейската страна пасва идеално на соларния пънк.
"Соларпънк обхваща технология, която се задвижва от възобновяема енергия и така става част от кръговата зелена икономика – тази, която елиминира отпадъците чрез непрекъснатото използване на ресурсите. Това прави възобновяемата енергия реална проява на соларен пънк", казва той.
Но не всички компании, които работят в сектора на зелената икономика, са наясно с движението.
Даниел Егер е главен търговски директор на Climeworks, швейцарска компания, която улавя въглероден диоксид директно от въздуха, използвайки машини, задвижвани от възобновяема енергия или енергия от отпадъци. Технологиите за улавяне и съхранение на въглерод се разглеждат от мнозина като важен начин за контролиране нивата на въглеродния диоксид.
„Нашата цел е да вдъхновим милиард души да се опитат да спомогнат за премахването на въглерода от въздуха. Но определено не трябва да правим това сами, а да бъдем част от една екосистема", твърди Егер.
И въпреки че се стреми да се справи с климатичните промени и да стимулира по-широката общност да го прави, Егер казва, че компанията му няма много познания за слънчевия пънк.
Соларният пънк отблъсква някои хора и компании
„Да се налага на хората да бъдат по-екосъобразни, е много по-малко привлекателно за тях, отколкото самото им насърчаване да развихрят собственото си въображение“, казва Фийби Тикел, учен, системен дизайнер, социален предприемач и съосновател на Moral Imaginations. Тя работи с организации, включително университети, местни съвети и общности, които насърчават преосмислянето на идеята за един по-добър свят.
„Ние използваме въображението като уловка, защото всяка компания и корпорация знае, че се нуждае от служители, които са креативни, с въображение и способни да се огъват, да бъдат издръжливи, дори в един нестабилен, несигурен и сложен свят”, добавя Тикел.
Канадската фирма Carbon Upcycling Technologies (CUT) използва движението "соларпънк", за да представя визията си. Реакторната технология, върху която компанията работи, позволява разграждането на материал и абсорбирането на въглероден диоксид, като след това създава подобрени добавки.
През 2020 г. CUT стартира потребителска марка Expedition Air, която продава картини и тениски, изработени от материал, уловен от въглерод. Това е ход, вкоренен в идеята на "соларпънка" и се основава на програма Artist in Residence.
„Веднага след като започнахме да работим с художници, за да демонстрираме как уловеният въглероден материал може да се използва в такова разнообразие от продукти, започнахме да получаваме запитвания от компании и по-големи марки, които искат да интегрират нашия материал в съществуващите си продуктови линии“, казва Мадисън Савилоу, лидер на Expedition Air.
Един от основните двигатели на предлаганите продукти в Expedition Air, е именно екосъобразното взаимодействие между въглеродните материали и изкуството.
Изкуството и въображението обаче не са достатъчни, за да накарате по-големите компании да се ориентират към "соларпънка". Неговата същина се отнася и към споделянето на знания и ориентиране към общността, а не към йерархията и печалбата. Това изисква промяна в системата.
"Вярвам, че нашите възгледи набират популярност. Малките, екологично чисти високотехнологични стартиращи компании с кооперативни структури, ще бъдат от типа на компаниите, движени от "соларпънка". Нещо като кооперативен бизнес модел за устойчивост и въглеродна неутралност", казва Тулумело.
Технологичната индустрия, социалната справедливост и екологията често са във война помежду си. "Соларпънк" може да се превърне в мощно средство, което да обедини усилията в тези сектори. Движението е в противоречие с много големи технологични компании, но остава огромна и неизползвана възможност както за вдъхновeние в иновациите, така и за предаване на нови идеи, твърдят защитниците му.