МОСВ забранява продажба на стари автомобилни части от собственици
Министерството предлага излезлите от употреба елементи от автомобила да се предават задължително на лицензирани фирми
Собственици да не могат да продават части от старите си коли на физически лица. Това предвиждат промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, публикувани от Министерство на околната среда за обществено обсъждане. Накратко: ако имате автомобил, който е спрян от движение или е дерегистриран, няма да може да продадете работещите части от него на друг човек. Ще трябва да ги предадете на лицензирани фирми за дейности с отпадъци.
В мотивите към промените се посочва, че целта на новата регулация е да възпрепятства осъществяването на нерегламентирани дейности с излезли от употреба моторни превозни средства, което "ще намали риска от увреждане на компонентите на околната среда".
В документацията е записано още, че в практиката се констатират множество случаи на извършване на дейности по съхраняване и разкомплектоване на МПС-та в частни имоти, което е нарушение на разпоредбите на Закона за управление на отпадъците (ЗУО).
Налице са множество случаи на нерегламентирани дейности с излезли от употреба МПС във връзка с тяхното съхраняване и третиране в частни имоти от физически лица, което от своя страна създава риск от замърсяване на околната среда.“
В частичната предварителна оценка е посочено, че по данни на МВР, дерегистрираните МПС-та, попадащи в обхвата на Наредбата за 2023 г., са:
- Категория L (Мотопеди, мотоциклети, четириколки (квадроцикли) и други малки моторни превозни средства с три или четири колела) – 3 352 бр;
- Категория M1 (Пътнически автомобили до девет души общо, включително водача) – 429 556 бр;
- Категория N1 (Лекотоварни автомобили за превоз на товари с максимална маса не повече от 3.5 тона) – 46 995 бр;
- Категория M2 (Малки автобуси за повече от девет души (включително водача), с максимална маса до 5 тона) – 1 097 бр;
- Категория M3 (Големи автобуси за превоз повече от девет пътници и с маса над 5 тона) - 2 193 бр;
- Категория N2 (За превоз на товари и имат а максимална маса между 3.5 и 12 тона) – 7 886 бр;
- Категория N3 (Тежкотоварни превозни средства, предназначени за превоз на големи количества товари, с максимална маса над 12 тона) – 17 594 бр.
Кога едно МПС е отпадък?
Според сегашните разпоредби излязло от употреба моторно превозно средства e отпадък в случаите, когато е с прекратена регистрация и се намира върху имот – държавна или общинска собственост – за повече от 3 месеца от датата на прекратяване на регистрацията. Промените предвиждат този срок да бъде намален на 2 месеца.
Допълнителните разпоредби посочват и друга хипотеза кога едно излязло от употреба МСП е отпадък, а именно - моторно превозно средство, на което не е заверен знакът за технически преглед съгласно чл. 32д от Наредба № I-45 от 2000 г. или съгласно чл. 38 от Наредба № Н-32 от 2011 г. за повече от три месеца от определената му дата за следващ преглед за проверка на техническата му изправност, в случай че то се намира върху държавна или общинска собственост. Промените предвиждат, че такова ще е всяко МПС, което не е преминало технически преглед за повече от три месеца от определената му дата за следващ преглед, като отпада разпоредбата за това къде се намира то.
Създава се и нова разпоредба, според която за отпадък ще се приема всяко излязло от употреба МПС , което е с липсващи или увредени основни компоненти.