Камерите на тол система вече отчитат и превишената скорост
Софтуерните промени позволяват и засичане в движение на претоварени камиони
Камерите на тол системата, които са разположени почти по цялата пътна мрежа, вече могат да следят и за превишение на допустимата максимална скорост на движение. Засега обаче шофьорите няма да се глобяват, тъй като софтуерът на камерите трябва да се сертифицира, за да отговаря на изискванията.
Освен това системата ще може да следи и за претоварени тежкотоварни превозни средства.
Софтуерът на тол управлението разполага с 50 мобилни, 295 стационарни и 100 за претегляне в движение контролни точки, които вече заснемат и превишената скорост“, заяви директорът на Националното тол управление (НТУ) Георги Темелков, цитиран от БТА.
Превишена скорост
Снимковият материал, който системата изпраща при засичане на превишена скорост на пътя, включва четири изображения. Програмата може да бъде сертифицирана след софтуерни промени, каза още Темелков. Очаква се Българския институт по метеорология да сертифицира софтуера за превишена скорост на НТУ.
Ще ни отнеме време, но сме напът да успеем и с това въведение.“
Претоварване
По думите на председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ Ясен Йорданов камерите отчитат трафика, задръстванията по граничните пунктове, натоварването на осите на всяко моторно превозно средство (МПС). Той обясни, че всички нововъведения се ползват за намаляване на пътния травматизъм, защото всички стационарни точки за контрол правят пълно покритие на пътищата в цялата страна.
Електронното правоприлагане на стоте за претегляне в движение контролни точки, които следят претоварването на оста на превозното товарно средство на пътя, съвсем скоро ще бъде пуснато в действие“, коментира доц. Георги Балабанов, външен експерт към НТУ.
Той показа камион, който се движи в реално време и системата показа извън допустима натовареност на пътя, като отчете 54 тона.
Министерството на вътрешните работи (МВР), агенция „Митници“, Националната агенция по приходите (НАП) също разполагат с тези данни от системата. Основната задача на системата е да следи пътните такси, но другите функционалности като правоприлагането на ограничаване на скоростта и натовареността са полезни и ние ги ползваме, обясни Балабанов.
Приходите на системата
От началото на година до момента приходите на тол системата са над 696.4 млн. лв., а директорът на НТУ Темелков очаква до края на годината да достигнат 800 млн. лв. По думите му ежеминутно и всеки ден постъпва информация за броя на преминаванията и продажбите, като данните са разделени на категории и класове на дневна база.
Той уточни, че целта на НТУ е да събира повече средства от продажби, а не от глобите – обвинение, което превозвачите отправят от години.
Съгласете се, че без контрол няма да има и продажби“, заяви Темелков.
Той коментира, че „според признанието на други европейски колеги България разполага с една от най-модерните тол системи, успява да обработи огромен обем от данни, въведени са правоприлагането и верификацията, имаме и кол център за потребителите и вече четвърта поредна година се справяме доста добре според промените и динамиката, които следват нуждите на обществото.“
Софтуерът на националното тол управление помага и с информация за зимното почистване, дава своевременни данни за опашките по митническите гранични пунктове на страната.