Клиентите търсят инструменти за финансова свобода
Бъдещето ще покаже дали е възможно коопериране между традиционните банкови институции и FinTech компаниите
Виолина Маринова:
Г-жо Маринова, на прага на 2017 г. е време за прогнози и равносметка. Според вас развитието на FinTech компаниите ще има ли влияние върху българския банков сектор?
Факт е, че нова финансово-технологична индустрия FinTech набира скорост в световен мащаб. Заявката й за алтернатива на банковия бизнес носи призив за промяна - не само за банките, но и за останалите сектори, като застрахователния и този на управлението на активи. Бъдещето ще покаже дали е възможно коопериране между традиционните банкови институции и тези компании.
Технологичните иновации във финансовия сектор разкриват потенциални вълнуващи перспективи и ще продължат, но FinTech индустрията има да измине още доста път. Наистина FinTech компаниите обслужват клиентски сегменти, които банковите институции по една или друга причина не обхващат. Досега обаче нито една от придобиваните т. нар. „мобилни банки“ не e успяла да привлече потребителите по начина, по който стартъп компаниите от други сектори успяха.
Клиентите на банките са важно
огледало за процесите. Какво вие виждате в него?
Клиентите са наистина нашата цел. Затова банковите институции все повече концентрират своя фокус върху потребителя и умението му да взема информирани финансови решения. По-скоро бих казала, че двата огледални образа са тези на клиентите и на банковите институции, които предоставят продукти и услуги. Зад продуктите и услугите стои екип от професионалисти, чиято основна цел е да предостави на потребителите ни правилните инструменти, образователни материали и препоръки, за да могат те самите да оценят своя финансов статус и да предприемат необходимите стъпки да подобрят потребителските и инвестиционните си нагласи и намерения.
Това, което клиентите все повече търсят, са инструменти за финансова свобода. Все повече телефонът става начин на обслужване с използване на всички канали. Това, което банките трябва да продължат да предлагат, е скорост, гъвкавост, адаптивност към промяната на моделите и каналите на комуникация и по този начин да подпомагат потребителския избор.
Повече от очакванията и прогнозите за развитието на банковия сектор, на технологиите, на обществото и икономиката – ще намерите в януарския брой на сп. „Икономика“.