Край на фамилната собственост: Инвестиционен фонд купува Subway за $9.55 млрд.
Roark Capital победи в наддаването за именитата верига за бързо хранене
Subway прие офертата на частния инвестиционен фонд Roark Capital за 9.55 млрд. долара, с което се слага край на продължителния търг, по време на който се появиха няколко конкурентни предложения за покупката на веригата. Новината ознаменува и края на 50-годишния период на управление на компанията от две фамилии.
Споразумението е придружено от условие от Roark Capital относно неочакваните печалби за двете семейства, притежаващи веригата – а именно отлагане на плащането на част от възнаграждението по сделката. За да бъде платена пълната сума, паричният поток на Subway ще трябва да достигне определени покзатели за определен период след финализиране на сделката.
Така сделката се оценява на 8.95 млрд. долара, без да се включва целта за получаване на печалба, казаха източници пред Reuters.
Subway, която има около 37 000 ресторанта в повече от 100 държави, не разкри условията на сделката.
Тя обаче ще превърне Roark Capital в един от най-големите оператори на ресторанти в света. Компанията контролира Inspire Brands, собственик на вериги ресторанти, сред които Jimmy John's, Arby's, Baskin-Robbins и Buffalo Wild Wings.
Нейният опит в подпомагането на растежа на ресторантски брандове ще бъде полезен, „особено на пазара в САЩ, където той остава доста под пика, достигнат преди няколко години“, коментира Нийл Сондърс, управляващ директор на GlobalData.
През февруари Subway заяви, че проучва възможността за продажба, като привлече интереса на частни инвестиционни компании, включително Roark, Advent International, TDR Capital и TPG, както и на звеното за управление на активи на Goldman Sachs.
Тогава веригата ресторанти се надяваше да получи над 10 млрд. долара благодарение на силната си марка и международния си бизнес. Но фирмите за изкупуване възразиха, че тя струва по-малко, тъй като смятат, че бизнесът ѝ в САЩ е в застой.
Собственост на семействата основатели от откриването на първия обект през 1965 г., Subway в продължение на няколко години се бореше с конкуренцията на конкурентите си, докато през 2021 г. не обнови менюто си и не увеличи разходите за маркетинг.
Тези усилия изглежда се отплащат, тъй като продажбите на Subway в един и същи магазин в Северна Америка са се увеличили с 9.3% през първата половина на 2023 г.
Roark и Subway разполагат с 12 месеца, за да сключат сделката.