Кризата в Червено море може да има негативно влияние за Европа
Колкото по-дълго продължи тя, толкова по-вероятно е да има съществени последици за икономиката
Седмиците на нападения от страна на йеменските хути срещу кораби в Червено море нарушиха корабоплаването през Суецкия канал, който отговаря за 12% от световния трафик на контейнери.
През последните месеци инфлацията отчете забавяне в Европа и САЩ. Нарушеното корабоплаване обаче, както и потенциалното прекъсване на веригата на доставките може да създаде проблеми на централните банки с овладяването на инфлацията и да провали плановете за понижение на лихвите.
Какви са ефектите върху европейската икономика към момента?
Към днешна дата все още няма сериозен ефект на кризата върху европейските икономики. Представители от Германия заявиха, че към момента единственото въздействие върху немската икономика се изразява в удължаване на сроковете за доставка на някои стоки.
Според Андрю Бейли, който е председател на Английската централна банка, настоящето положение е по-добро от очакваното и няма негативните ефекти, които първоначално се прогнозираха. Въпреки това несигурността остава, което означава, че ситуацията ще бъде наблюдавана внимателно.
Нарушените доставки през Червено море все още не са се отразили в основните икономически показатели на еврозоната. Поради това пазарните участници ще следят внимателно предстоящите икономически данни, които ще покажат какво е състоянието на европейската икономика.
Данните за PMI активността, както и потребителската инфлация ще бъдат обект на наблюдение от страна и на анализатори, и инвеститори. В четвъртък предстои редовното заседание на Европейската централна банка, на което се очакват коментарите на председателя на банката Кристин Лагард относно потенциалното въздействие на кризата.
Защо нарушените доставки не оказват влияние върху икономиката?
Една от основните причини е, че икономиките все още се представят под пълния си потенциал. Ако погледнем цените на енергийните суровини като например тези на петрола ще видим, че доставките са стабилни, а ръстът на търсенето се забавя. Според Фатих Бирол, който е председател на Международната агенция по енергетика (МАЕ), към момента “не се очаква съществена промяна в цената на петрола, тъй като на пазара има достатъчно количество”.
Междувременно представители на германската логистична компания DHL заявиха, че все още разполагат със свободен капацитет за въздушен транспорт. Което още веднъж потвърждава тезата, че икономиката е далеч от пълния си потенциал.
Слабата икономическа активност е проблем и за компаниите. Защото при това положение ще им е по-трудно да прехвърлят разходите от обиколния маршрут около Африка към крайните стоки и услуги.
Представители на IKEA заявиха, че ще се придържат към планираните намаления на цените, тъй като имат възможността да поемат евентуални сътресения във веригата на доставки.
Какво следва?
Колкото по-дълго продължи кризата в Червено море, толкова по-вероятно е да има съществени последици за икономиката.
Според проучване, направено от Oxford Economics, повишение на цените за превоз на контейнери ще увеличи с 0.6% равнището на инфлацията след една година. Прогнозите на Европейската централна банка са, че CPI индекса ще спадне до 2.7% в края на тази година, спрямо 5.4% през 2023 година.
В крайна сметка настоящата ситуация в Червено море може да насърчи компаниите да ускорят плановете си за диверсификация на веригата на доставки. Нещо, което стартира с пандемията от Covid и целта на което е да бъдат изградени алтернативни и по-предвидими маршрути за доставката на стоки и суровини.
Източник: БенчМарк Финанс