Търговията със стари кораби подхранва инфлацията
Ситуацията при контейнерните превози е невиждана, отчитат експерти
Корабните компании превръщат купчини ръжда в златни мини. Анализаторите определят явлението като съвременна алхимия, която може да подхрани така или иначе бурната инфлация за години напред, предава Reuters. Смущенията в световната търговия, причинени от пандемията от COVID-19, както и недостигът на нови товарни плавателни съдове, тласнаха цената на корабните превози до рекордно високи нива.
И докато се възползват от този бум, корабните фирми сключват дългосрочни лизингови договори за 3 до 4 години напред, което означава, че потребителите вероятно ще продължат да плащат повече за тези услуги, докато влязат в експлоатация стотиците изграждащи се в момента нови кораби.
Междувременно цените на старите плавателни съдове също чупят рекорди. Типичен пример за това е средният товарен кораб Synergy Oakland, плаващ под кипърски флаг, който може да превозва около 4200 контейнера. Гръцката фирма Euroseas го купи през 2019 г. за 10 млн. долара, когато той вече беше на 10 години. На фона на хаоса в корабния бизнес миналата година, компанията натрупа приходи от 21 млн. долара за малко повече от 100 дни.
След това корабът изпълни и краткосрочен чартър, спечелвайки още около 10 млн. долара в рамките на два месеца, преди да бъде отдаден на четиригодишен лизинг за 61 млн. долара през май. Само лизингът представлява шесткратна възвръщаемост на покупната му цена отпреди три години.
Това беше почти перфектно изпълнение на един нарастващ пазар. Не сме виждали нещо подобно в историята на контейнерните превози“, каза главният административен директор на корабната фирмата Симеон Париарос.
По данни на консултантската компания Clarksons Research световният флот от контейнерни кораби продължава да увеличава капацитета си, отчитайки ръст от 2.9% през 2020 г. – след нарастването с 4% през 2019 г. и с 5.6% през 2018 г.
Налице са няколко фактора, които заедно допринесоха за кризата в корабоплаването и поскъпването на превозите. Сред тях са нарастването на търсенето на потребителски стоки по време на локдауните, задръстванията в пристанищата, които задържаха корабите за по-дълго от очакваното, както и забавянето на корабостроителната индустрия, отчасти поради несигурността дали плавателните съдове ще спазват новите екологични правила.
Освен това капацитетът на контейнерите е скочил с 4.5% миналата година, главно защото остарели кораби, които обикновено отиват за скрап, продължават да плават. Но това все още не е достатъчно за „охлаждането“ на цените.
Анализ на Reuters, разглеждащ повече от 30 частни сделки, завършени през последните 6 месеца, показва, че собствениците на кораби отдават на лизинг плавателни съдове на дългосрочни чартъри на рекордни цени, за да се възползват от възходящия тренд на пазара.
През май разходите за корабен превоз на контейнерни пратки нараснаха с невероятните 30.1%, което е рекордно месечно увеличение, според индекса на Xeneta. А повишаването на цените на транспорта вече допринася за поскъпването на всичко – от колите втора употреба, през масите за хранене, до велосипедите. И по всяка вероятност болката за потребителите ще продължи още известно време, смятат експертите.
Международният валутен фонд изчислява, че бумът на контейнерните превози през 2021 г. е генерирал 1.5 процентни пункта от глобалното покачване на цените тази година, или около една четвърт от общата инфлация в САЩ.
Влиянието на разходите за доставка върху инфлацията е голямо и с широк обхват, като засяга страните по целия свят“, заяви икономистът на МВФ Ян Кариер-Суалоу.
По думите му, докато по-високите цени на храните и петрола – в резултат на руската окупация на Украйна – се отразяват на потребителските цени в рамките на два месеца, за да се почувстват пълните ефекти от разходите за контейнерни превози, ще трябва около година.
Освен това огнищата на COVID-19 все още нарушават работата на пристанищата в Китай и докато големите корабни фирми са поръчали рекорден обем нови, свръхголеми контейнерни кораби, повечето от тях няма да влязат в експлоатация до следващата година или дори до 2024 г.
„Настоящите високи транспортни тарифи ще продължат да оказват натиск върху потребителските цени до 2023 г.“, каза ръководителят на търговската логистика на Конференцията на ООН за търговия и развитие Ян Хофман.
Корабът Navios Spring, който в момента плава от Калифорния до Китай, през януари бе нает за 3 години за 60 хил. долара на ден. Това седемкратно увеличение спрямо ставката от 8 250 долара на ден, върху която се е таксувал преди две години, според данни на корабни брокери, цитирани от Reuters.
Корабът, плаващ под флага на Маршаловите острови и построен през 2007 г., струва на първоначалните си собственици 42 млн. долара. Той ще спечели 65.7 млн. долара в рамките на сключената тригодишна сделка.
Navios Amarillo, който също е собственост на Navios Maritime Partners, е резервиран за чартъри чак до януари 2028 г., когато ще навърши 21 години. Корабът ще донесе 75 млн. долара само от тази сделка, или много повече от цената си като нов (51 млн. долара).
Индустрията на контейнерните превози като цяло генерира умопомрачителна печалба от 59.3 млрд. долара през първото тримесечие на тази година, казва експертът по корабоплаване Джон Маккаун. За сравнение за същия период на миналата година тя бе 19.1 млрд. долара.
Превозвачите са победители и значителният ръст на печалбите се финансира от по-високите цени за всички продукти, които се движат с контейнерни кораби“, заяви той.
Датската Maersk, която е вторият по големина корабен превозвач в света с пазарен дял от почти 17%, отчете рекордна печалба през първите три месеца на 2022 г. Приходите скочиха с 55% до 19.3 милиарда долара
Базираната в Женева Mediterranean Shipping Company, която изпревари Maersk и вече е най-голямата корабна компания света тази година, все още не е публикувала финансовите си резултати.
Президентът на САЩ Джо Байдън каза по-рано този месец, че Конгресът трябва да наложи мери срещу безобразните цени на корабните компании, които контролират пазара.
От своя страна, Maersk коментираха, че финансовите резултати на компанията се дължат на изключителните пазарни условия и затрудненията с доставките в Съединените щати, добавяйки, че са инвестирали милиарди в подобряването на американските пристанищни операции и логистика.
Анализаторите смятат, че някои от големите корабни компании използват печалбите си, за да купуват обявените за продажба товарни кораби на невероятни цени, което от своя страна ще допринесе за запазване на високите тарифи и ще подхранва инфлацията.
Миналата година бяха продадени рекордните 503 контейнерни кораба втора употреба, което се равнява на 7% от световния флот. Други 108 са продадени през първите пет месеца на 2022 г. MSC например е закупила 200 контейнерни кораба втора употреба от август 2020 г. насам.
По данни на Clarksons Research, тъй като през тази година няма бракувани контейнерни кораби, средната възраст на тези плавателни съдове се е повишила до 13.9 години в сравнение с 11 години през 2017 г. Това означава, че товарните кораби, които са на 10 или 15 години - възраст, на която са били бракувани преди пандемията, сега струват до 10 пъти повече, показват данните за продажбите.
MSC купи товарния кораб Xin Feng Yang Pu, плаващ под либерийски флаг, за 70 млн. долара миналия месец. Същият е продаден за 7 млн. долара през 2007 г.
Все пак има признаци, че бумът може да приключи през следващите година-две, когато много от морските гиганти, поръчани от големите компании, влязат в експлоатация.
Според Световния съвет за корабоплаване, през 2021 г. бяха поръчани рекордните 555 контейнерни кораба на стойност 42.5 млрд. долара, а още 208 кораба на стойност 18.4 млрд. долара са резервирани досега през 2022 г.
Някои от тези плавателни съдове ще бъдат сред най-големите контейнерни кораби, строени някога, с дължина 400 метра и подобни по размер на Ever Given - товарният кораб, който блокира Суецкия канал миналата година.
Maersk коментира пред Reuters, че през последната година е поръчал 12 нови големи контейнерни кораба, които са почти четири пъти по-големи от Synergy Oakland.
Ако пристанищата и веригите за доставки започнат да работят, както преди пандемията, притокът на нови плавателни съдове може да намали цените на доставките“, смята анализаторът на Xeneta Питър Санд.