Maersk предупреди за задръстване, по-голямо от това в Суецкия канал
Световната търговия е изправена пред ново логистично изпитание
Най-голямата в света контейнерна спедиторска компания Maersk алармира, че закъсненията и задръстванията на пристанище Янтян в Южен Китай са много по-голям проблем за нейната дейност, отколкото блокирането на Суецкия канал през март. Работата на международния терминал претърпя значително прекъсване заради новото огнище на COVID-19. Сега много търговци са вперили погледи към Далечния Изток, опасявайки се от повторен транспортен хаос.
Дитлев Блихер, управляващ директор на Maersk Asia Pacific, заяви по време на онлайн брифинг, че пристанище Янтян в момента работи на около 40% от капацитета си. Неговите очаквания са, че това ще продължи и през следващия месец.
Бих казал, че за нас това е много по-голямо прекъсване, отколкото забиване в Суецкия канал за няколко дни“, коментира и Винсент Клърк, главен изпълнителен директор на по океани и логистика в AP Moller-Maersk.
Блокирането на Суецкия канал продължи само шест дни, докато ситуацията в Янтян тече вече няколко седмици, без да се вижда край и през следващите. Пристанището обработва около 13.5 милиона контейнера на година или около 36 400 на ден, което го прави ключов портал в глобален мащаб.
„В момента имаме закъснения на кораби до 16 дни извън Янтян, което, разбира се, ще предизвика значителен ефект върху мрежата от гледна точка на надеждността“, обясни още Клърк, цитиран от Seatrade.
Заради проблема Maersk ще се принуди да намали курсовете и услугите за клиентите си. В момента компанията обмисля колко товар може да отклони и пренасочи към други пристанища. Това обаче крие други проблеми, тъй като сухопътни линии също са ограничени. Много портове не разполагат и с необходимото оборудване да обработват широко предпочитаните 40-футови контейнери.