Maersk сигнализира за „радикално променена“ бизнес среда
Корабният гигант предупреди, че предизвиканият от пандемията бум в индустрията е приключил, тъй като търсенето и тарифите за товари спадат
Maersk предупреди за "радикално променена" бизнес среда, докато печалбите на втората по големина линия за контейнерни превози в света се сринаха и се засилиха притесненията за вълната от нови кораби, които ще увеличат натиска върху индустрията, пише FT.
Датската група за корабоплаване и логистика надмина очакванията на анализаторите през първото тримесечие, но предупреди, че приходите за останалата част от годината ще бъдат по-слаби, въпреки че прогнозира подобряване на търсенето през втората половина.
Има вероятност лошата ситуация да се влоши от големия брой кораби, поръчани от конкуренти в годините на бума и които трябва да бъдат доставени тази година и през 2024 г.”, заяви главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк.
„Очевидно ще бъде неравномерно, защото има доста такива, които идват тази година, а също и доста през следващата година. Обемите се връщат след това, но не е като макроикономическият фон да сочи голям растеж, който да се погрижи за това“, допълни той.
Контейнерните превози преминаха през изключителен бум след първата вълна на пандемията COVID-19 през 2020 г., като индустрията спечели повече пари за три години, отколкото през предходните шест десетилетия. Но компании като Maersk и лидерът на пазара Mediterranean Shipping Company, са подготвени за трудна 2023 г., тъй като предприятията намаляват запасите си и тарифите за превоз падат от рекордно високи нива.
Оперативната печалба на Maersk спадна с повече от две трети до 2.3 млрд. долара през първото тримесечие в сравнение с година по-рано, но изпревари очакванията на анализаторите за 2 млрд. долара. Приходите са намалели с една четвърт до 14.2 млрд. долара.
Maersk се придържа към насоките си за цялата година от 2 млрд. долара до 5 млрд. долара оперативни печалби, но каза, че първото тримесечие вероятно ще бъде най-силното за годината, тъй като клиентите постепенно предоговарят дългосрочни договори на по-ниски ставки.
Въпреки това компанията очаква корекцията на запасите да приключи до края на първото полугодие и обемите да се увеличат през последните шест месеца на годината.
Типичните процеси на изчерпване на запасите отнемат шест до девет месеца, а настоящият цикъл започна през септември. Вероятно ще бъде малко по-голям, тъй като последните две години бяха нетипични. Така че някъде в деветмесечната зона от септември. Ще отнеме ли още един, два, три месеца? Не знаем”, каза Клерк.
Обемите в основния океански бизнес на компанията са намалели с 9.4% през първите три месеца на годината, докато цените на товарите са спаднали с 37%. Приходите в подразделението спаднаха с повече от една трета до 9.9 млрд. долара, докато оперативните печалби се сринаха с почти три четвърти до 2 млрд. долара.
Maersk заяви, че очаква икономическият растеж да бъде “приглушен“ на около 2% тази година и че пазарът на контейнери, лакмус на световната търговия, е най-вероятно да се свие с 2.5%. Корабният гигант започна да работи бавно - намалява скоростта на плаване, за да спести от сметките за гориво - и намали броя на корабите, които наема, в опит да минимизира разходите.
Винсент Клерк заяви, че е доволен да види, че тарифите за товари са се стабилизирали наскоро на нормални нива, вместо да “превишават“, както при предишни спадове.
„Това е добър знак за повече дисциплина и рационалност на пазара. Трябва да се надяваме, че ще продължи да се развива по този начин, тъй като този нов тонаж се въвежда постепенно“, заключи той.