McDonald's напуска Русия
Много западни брандове спряха да работят след началото на войната в Украйна, но малцина досега са излезли напълно
McDonald's Corp заяви в понеделник, че е започнала процес за продажба на бизнеса си в Русия след повече от 30 години работа на ресторантите в страната. Причината за напускането е войната в Украйна, започната от Владимир Путин.
През март McDonald's затвори всички свои ресторанти в Русия, включително този с емблематичното си местоположение на площад Пушкин.
Като част от излизането, компанията очаква да регистрира загуба между 1.2 и 1.4 милиарда долара.
Хуманитарната криза, причинена от войната в Украйна, и ускоряващата се непредсказуема оперативна среда накараха McDonald's да реши, че запазването на собствеността върху бизнеса в Русия вече е неприемливо“, казаха от компанията.
Под нарастващия натиск от служители и потребители много марки и вериги ресторанти частично или напълно спряха дейността си в Русия. Но досега малцина са напуснали изцяло, включително поради опасения за служителите си и трудностите при повторното навлизане – евентуално след края на войната.
Starbucks и Yum Brands, компанията майка на KFC и Pizza Hut, заявиха през март че затварят, но засега не са решили да напускат. Много служители и активисти настояваха за пълно изтегляне на всички западни брандове, пише New York Times.
Това е сложен проблем, който е без прецедент и с дълбоки последици“, пише Крис Кемпчински, главен изпълнителен директор на McDonald’s, в съобщение до франчайзополучатели, служители и доставчици.
„Някои биха могли да твърдят, че осигуряването на достъп до храна и продължаването на работа на десетки хиляди обикновени граждани със сигурност е правилното нещо. Но е невъзможно да се пренебрегне хуманитарната криза, причинена от войната в Украйна. И е невъзможно да си представим, че Златните арки представляват същата надежда и обещание, които ни накараха да влезем на руския пазар преди 32 години“, пише още той.
McDonald's планира да продаде бизнеса си на местен купувач. Жълтите арки ще бъдат премахнати и новите собственици няма да имат правото да използват името, логото или марката на McDonald's.
Американската компания каза в изявление, че приоритетите ѝ включват „стремеж да се гарантира, че служителите на McDonald’s в Русия продължават да получават заплащане до приключването на всяка сделка и че служителите имат бъдеща работа при всеки потенциален купувач“. Тя ще запази търговските си марки в Русия.