Мегаскъпата магистрала Русе – Велико Търново става национален обект
Служебното правителство задвижва и разширението на столичното метро до „Слатина“
Служебният кабинет обявява за национален обект бъдещата магистрала Русе – Велико Търново. Това съобщи регионалният министър Иван Шишков на брифинг след заседание на Министерския съвет. По този начин ще бъдат ускорени всички процедури, свързани със строителството на прескъпия аутобан. Също така Министерският съвет е одобрил промяна в Общия устройствен план, с което разширението на столичното метро до кв. „Слатина“ ще може да бъде задвижено.
Магистралата Русе – Велико Търново
Според Шишков предишният служебен кабинет, от който и самият той бе част, почти е бил подготвил Подробния устройствен план (ПУП) и плана за обявяването на магистралата за национален обект, но
оказва се, че умишлено планът не е бил съгласуван, а сега това е преодоляно и стартираме с изключително сериозни темпове“, коментира министърът.
Припомняме, че през юли Агенция „Пътна инфраструктура“ избра изпълнителите за инженеринга на първите два лота от магистралата – участъкът между Русе и Бяла с дължина над 40 км, както и обxoдът нa Бялa c дължинa мaлĸo нaд 35 ĸм. Два консорциума, начело със строителните фирми „Автомагистрали – Черно море“ и „Грома Холд“, ще строят първите 76 км.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително надхвърлят тази стойност. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, то инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв. Общата дължина на двата участъка е 76 км., което означава, че километър от магистралата струва над 20 млн. лв.
Заради прекомерно скъпата поръчка бившият премиер Кирил Петков поиска търгът да бъде проверен от Финансовата инспекция (АДФИ) или да бъде спрян. По-късно пък регионалният министър Гроздан Караджов заяви, че ценовите оферти не са били отваряни дълго време, защото „виждаше се кои са кандидатствалите фирми – същите тези, които Петков го нарича крадливите“.
Аз зададох 2 пъти въпроса дали да отваряме финансовите предложения, или не. Ако ги отворим, трябва да завършим процедурата. Сега изведнъж има чудене защо поръчката е такава. Ами вие така го решихте. Бяха избрани най-евтините предложения, с най-ниски цени, но не съм си помислял да сключвам договор с изпълнителите“, обясни Караджов тогава.
Сега обаче служебното правителство явно не вижда никакви проблеми в търга. Министър Шишков заяви, че ще стартира техническото проектиране. Вече има идеен проект за въпросните два лота.
Тя (бел.р – магистралата) е част от най-важния транспортен коридор Север – Юг, със значение не само за България, но и за Европа. Амбицията е такава, че ние няма да спрем дотук с планирането. Максимално бързо ще възложим проектиране на целия транспортен коридор до ГКПП „Маказа“, заяви Шишков.
Разширението на метрото в София
На днешното си заседание Министерският съвет е одобрил и промени в Общия устройствен план на София. Така ще може да бъде задвижено разширението на метрото и строителството на следващите шест станции – от ул. „Шипка“ до бyл. „Цapигpaдcĸo шoce“. Станциите са част от третата метролиния, която вече направи завой към кв. „Левски Г“.
Служебният министър Шишков заяви, че оттук нататък работата е в ръцете на Столична община.
Оттук нататък Столична община си има ангажимент да разработи ПУП и да изгради обекта. Никой няма да попречи на тази инвестиция, внесъл съм я с голямо удоволствие, за да дадем възможност за разширение на третия метродиаметър", коментира министърът.
Припомняме, че през юни столичният „Метрополитен“ избра фирмите, които ще строят въпросните 6 станции, чиято дължина ще е около 6 км. Обединение около „Трейс груп холд" ще строи първите четири станции – от центъра до „Слатина“, а обединение около „Монолит София“ – останалите две до „Арена Армеец" и „Цариградско шосе“.
Общата стойност на проекта е 530 млн. лв. без ДДС и ще се финансира с пари от държавния бюджет и заем от ЕИБ.
В края на юли столичният кмет Йорданка Фандъкова обвини кабинета „Петков“, че спъва и бави реализацията на проекта, защото не процедира именно приемането на промените в Общия устройствен план на София.