„Метрополитен“ подписа договорите за разширяване на метрото до „Слатина“
Консорциум, начело с „Джи Пи Груп“, ще строи две от метростанциите на по-висока цена, тъй като предишният избран изпълнител е отстранен
Столичният „Метрополитен“ е подписал договорите за строителство на някои станции от последното разширение на метрото. Става въпрос за продължението на третия лъч, който трябва да стигне до бyл. „Цapигpaдcĸo шoce“. Станциите по 6-километровото трасе са общо шест, като за четири от тях са подписани контракти с избраните изпълнители – обединения около „Трейс груп холд“.
„Метрополитен“ обаче не е подписал договорите за останалите две станции, тъй като през декември избраният изпълнител е сменен с консорциум, начело с „Джи Пи Груп“, става ясно от документация в ЦАИС. Причината – първоначално избраният победител, който бе предложил най-ниска цена за строителство, не е представил доказателства, които да затвърдят по-благоприятното ценово предложение.
Припомняме, че в края на ноември миналата година столичният кмет Йорданка Фандъкова съобщи, че строителството на разширението на третия лъч трябва да започне в началото на тази година.
Фирмите изпълнители бяха избрани през юни 2022 г., а обществената поръчка бе разделена в 5 позиции. Освен проектирането и строителството на новите метростанции, поръчката включваше пробиването на тунел и въвеждането на системи за контрол и управление на влаковото движение. Стойността ѝ е 530 млн. лв. без ДДС, а средствата бяха осигурени от държавния бюджет и заем от Европейската инвестиционна банка.
Πpeдвидeнитe нoви cтaнции ca:
- MC 1: ĸpъcтoвищe yл. „Гeo Mилeв“ – yл. „Чepĸoвнa“;
- MC 2: ĸpъcтoвищe yл. „Гeo Mилeв“ – yл. „H. Koпepниĸ“;
- MC 3: ĸpъcтoвищe yл. „Гeo Mилeв“ – yл. „Cлaтинcĸa“;
- MC 4: ĸpъcтoвищe бyл. „Aceн Йopдaнoв“ – бyл. „Шипчeнcĸи пpoxoд“;
- MC 5: зaлa "Apeнa Apмeeц“;
- МС 6: oт изтoчнaтa cтpaнa нa cъщecтвyвaщия пeшexoдeн пoдлeз пoд бyл. „Цapигpaдcĸo шoce“.
Подписаните договори
Най-вероятно същинските строителни дейности по първите 4 станции – от центъра до бул. „Шипченски проход“ – ще започнат в следващите месеци. Изпълнители са две обединения около „Трейс груп холд“, които ще получат около 168.3 млн. лв. без ДДС и ще имат срок от 4 години да построят метростанциите.
Договорът между „Метрополитен“ и Обединение „Метро Шипка“ за първите две станции (МС 1 и 2) е подписан на 29 декември 2022 г. Това става ясно от уведомление, качено в информационната система на Българската фондова борса, където е листната „Трейс“. Освен инфраструктурната компания, в обединението участва и проектантската „Инжпроект“ ООД. Подизпълнител е „Старт-Инженеринг“ АД с дял 10% от договора за поръчка.
Стойността на контракта е над 93.3 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение – 48 месеца.
За следващите две станции (МС 3 и 4) „Метрополитен“ е подписал договора с Обединение „Метро Слатина“ на 21 декември 2022 г. Тук „Трейс“ си партнира с проектантската „Билд Лаб“ ЕООД. Подизпълнител отново е „Старт-Инженеринг“ АД с дял 10% от договора за поръчка.
Стойността на договора е над 75 млн. лв. с ДДС, като срокът за изпълнение отново е 48 месеца.
Договорите все още не фигурират в системата на ЦАИС.
Смененият победител
За строителството на последните две станции (МС 5 и 6) бе избрано Обединение „Метро – Изток“, в което участват „Монолит София“ АД и проектантската „Х.С.С.“ ЕООД. Тук подизпълнителите бяха няколко: „Старт-Инженеринг“ АД – с дял 16.54%, „Рикат“ ООД – дял 1.27% и „Пътища и Мостове“ ЕООД – дял 1.11%. Предложената цена от обединението бе над 98.7 млн. лв. без ДДС. Тя бе най-ниската спрямо другите оферти.
Консорциумът обаче е отстранен от процедурата и на негово място „Метрополитен“ е избрал нов изпълнител – ДЗЗД „Метробилд Изток“, с участници „Джи Пи Груп“ АД и „Смарт Билд Дигитал“ ЕООД. Подизпълнители са фирмите „Биас – М“ ЕООД с дял 1% от стойността на договора, „Инфрасити – РБ“ ООД с дял 0.3%, както и „Старт – Инженеринг“ АД, но този път с цял от 15%.
Цената за строителството на двете станции, която предлага Консорциумът, обаче е по-висока – над 111.9 млн. лв. без ДДС.
Решението за определяне на нов изпълнител е от 16 декември, става ясно от документацията в ЦАИС. Според доклад на Комисията, първият избран изпълнител е отстранен заради процедура в КЗК, която е минала и през ВАС. Решението на Съда е от 7 декември 2022 г. Ценовото предложение на обединението не е обосновано и няма представени доказателства, че разходите за изпълнение в действителност биха били по-малки.
Нито едно от посочените в обосновката обстоятелства не е доказано, така както изисква ЗОП. Представените към обосновката анализи на цени не представляват доказателства към обосновката. Същите нямат характер на самостоятелни доказателства, които да обосноват предложените по-благоприятни цени“, се посочва в документите.
Обединение „Метро Изток“ не е представило документи, които да удостоверят, че партньорът му разполага със собствена производствена база в близост до обекта. Също така, по никакъв начин не е доказано твърдяното наличие на свободен, незастроен терен в базата, който следва да се използва за обратен насип. Липсват каквито и да било доказателства за твърдяното наличие на собствени производствени мощности в производствената база на „Монолит София“ АД, партньор в Обединение „Метро Изток“, както и за притежаването на технически съоръжения, които биха намалили разходите за изпълнението.
Нови документи обаче не могат да бъдат представени, тъй като чл. 72 от ЗОП не разписва такава процедура. В чл. 72, ал. 3, изр. второ от ЗОП законодателят допуска при необходимост от участника да се изиска само уточняваща информация за вече заявените данни, но не и възможност за представяне на нови доказателства, които не са били представени при първоначалното представяне на обосновката.