Комисията по хазарта е ощетила бюджета с 557 млн. лв.
Финансовата инспекция потвърждава констатациите от януари 2020 г. и даде проверката на прокуратурата
Държавна комисия по хазарта (ДХК), която съществуваше до август 2020 г. и беше под контрола на Министерството на финансите, в крайна сметка е ощетила бюджета с 557 млн. лв. Това е показала втората проверка на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) на прилагането на Закона за хазарта по отношение на дейността на дружествата на Васил Божков в периода между началото на 2014 и края на 2019 г.
В по-голямата част от този период финансов министър беше Владислав Горанов. Самият той отказа да поеме отговорност за огромната сума, която бе установена почти в същия размер и през 2020 г. Единствените виновници се оказаха шефът на Комисията по хазарта Огнемир Митев, който я оглавяваше до февруари 2020 г., както и Васил Божков. И двамата са с повдигнати обвинения от прокуратурата.
През март тази година обаче Административният съд в София (АССГ) излезе с решение по заведено от „Еврофутбол“ ООД дело срещу решението на ДХК за неплатените такси. Съдът каза, че дружеството на Васил Божков няма основание да претендира срещу акта на стойност 261 млн. лв. Но също така остро разкритикува министерството на финансите, че не е контролирало Комисията по хазарта и се е стигнало до тази огромна щета за бюджета.
„Нормата на Закона за хазарта е прилагана неправилно и от Държавната комисия по хазарта, и от министъра на финансите в продължение на твърде значителен период - повече от 5 години - спрямо обществения интерес и легитимните очаквания на гражданите за законност от държавните органи, включително и от организатора на играта. И двата държавни органа тълкуват и прилагат превратно нормата, като предоставяща избор на хазартния оператор да организира игрите със залагания върху резултати от спортни състезания и надбягвания с коне и кучета така, че да събира или залозите на участниците, или такси и комисионни за участието им в играта. Това тълкуване се поддържа включително и в съдебното производство от юрисконсулта на НАП“, написа тогава съдията в решението си по делото.
Пред Economic.bg бившият финансов министър Владислав Горанов коментира, че според действащия към него момент закон той не е разполагал с възможността да контролира дейността на ДКХ. Той напомни, че в ръководството на Комисията е имало представители от няколко институции, включително и на ДАНС, и те са имали възможността да реагират, ако е имало съмнение за проблем.
Като министър на финансите имах властта да сменя председателя на ДКХ. Смених няколко човека, но очевидно ситуацията е била една и съща. Ако съм знаел за подобен проблем, нямаше да го оставя да се стовари по този начин върху мен", коментира Горанов.
В множество свои интервюта Васил Божков заяви, че в годините назад е давал множество подкупи на Горанов и премиера Бойко Борисов, за да му се приемат лобистки закони и да плаща по-ниски такси. Той дори заяви, че е носил пари на ръка на Горанов директно във Министерството на финансите, а парите за Борисов са приемани от неговата лична ПР-ка Севделина Арнаудова, която всеки месец е ходила в дома на Божков. Арнаудова призна публично, че наистина е ходила всеки месец при бизнесмена, но за да му отказва. Досега доказателства за внасяне на средства в МФ не са предоставяни от Божков.
Казусът с пропуснатите ползи за бюджета от хазартните такси е свързан с методиката, по която Комисията е облагала конкретно лотариите на Васил Божков. Оказа се, че вместо с 15% върху общите приходи от залагания, както е разписано в чл. 30, ал. 3 от Закона за хазарта, те са облагани с 20% върху разликата между постъпленията и изплатените суми. Това е предвидено единствено за онлайн залаганията.
Направените констатации потвърждават наличието на нарушения при прилагането на Закона за хазарта, изразяващо се в това, че за поддържане на лиценз за организиране за на едни и същи хазартни игри се заплащат формирани по различен начин държавни такси. Това потвърждава и направените заключения в предходния доклад на АДФИ от януари 2020 г. за липсата на контрол от страна на Държавната комисия по хазарта, която не е приела общи правила и методология, в които да се регламентират начините на облагане на хазартните игри по разновидности, се казва в съобщението на МФ.
Втората проверка на Държавната комисия по хазарта, която понастоящем е закрита и с правоприемник Националната агенция за приходите, е свързана със законосъобразността на получените приходи от дължими държавни такси по чл. 30, ал. 3 от Закона за хазарта от страна на хазартните оператори – „Ню Геймс“ АД, „Национална лотария“ АД, „Еврофутбол“ ООД и „Евробет“ ООД.
Докладът е предоставен на прокуратурата и става публичен с разрешение по чл. 198 от Наказателно-процесуалния кодекс.
Заглавието е променено след получаване на допълнителна информация.