Може ли Индия да стане следващият Китай за германския бизнес?
Индия сега става все по-важна на фона на нарастващото геополитическо напрежение между Пекин и Запада
Висши германски бизнес лидери и политици летяха до Индия тази седмица за голяма среща, на която да търсят начини за по-нататъшно укрепване на икономическите връзки между Германия и Азиатско-Тихоокеанския регион, предава DW в специален материал по темата.
Регионът става все по-важен за Германия и ЕС поради геополитически промени и нарастващо желание за диверсификация“, каза Фридолин Щрак, ръководител на международните пазари във Федерацията на германската индустрия (BDI), пред DW.
„Нарастващото значение е очевидно в стойността на износа от Германия за Азиатско-Тихоокеанския регион, който възлиза на 214.6 милиарда евро през 2023 г.“, каза той.
Азиатско-тихоокеанската конференция на германския бизнес се откри в Ню Делхи в четвъртък, като тази година събитието съвпадна с междуправителствените консултации между Германия и Индия, които ще бъдат съпредседателствани от германския канцлер Олаф Шолц и индийския премиер Нарендра Моди.
Нарастващ фокус върху Индия
Подчертавайки нарастващото значение на Индия за Германия, правителството на Шолц миналата седмица прие документ, наречен „Фокус върху Индия“, целящ допълнително да подсили стратегическото партньорство между двете страни, обхващащо всички области на връзки, включително търговия, миграция, климат и външна политика.
Берлин също така прие набор от 30 мерки, предназначени да насърчат имиграцията от Индия в опит да привлекат квалифицирани работници, които да запълнят празнините на пазара на труда в Германия.
Срещата на всеки две години се провежда в момент, когато германската икономика е в спад на фона на стагнация на растежа, нарастващи структурни предизвикателства и влошаващи се бизнес настроения. Проучвания, проведени от индустриални организации, показват, че компаниите стават все по-песимистични по отношение на бизнес климата у дома.
Германските фирми обаче остават оптимисти за перспективите си в Азиатско-тихоокеанския регион.
Скорошно проучване, проведено от Германската търговска камара в чужбина (AHK) и Германската търговско-промишлена камара (DIHK), показа положителното настроение сред германските фирми, опериращи в региона, въпреки че оптимизмът остава слаб в Китай.
Зависимост и „намаляване на риска“ от Китай
Китай отдавна е основният фокус на германските фирми в Азия. Германските промишлени компании, особено в автомобилния, машинния и химическия сектор, разчитаха на поръчки от азиатския гигант, за да поддържат фабриките да работят и да създадат хиляди добре платени работни места.
Забавянето на китайската икономика обаче удари тежко тези предприятия, принуждавайки ги да се преструктурират и да намалят разходите.
Нарастващото геополитическо напрежение между Пекин и Запада също увеличи призивите към тях да намалят експозицията си към Китай, така нареченото намаляване на риска, и да диверсифицират далеч от азиатския гигант. В отговор много германски фирми в Азиатско-Тихоокеанския регион започнаха усилия за навлизане в нови пазари, въпреки че казват, че диверсификацията остава предизвикателство.
През последните 40 години германската икономика се утвърди на китайския пазар и изгради сложна, добре функционираща мрежа от вериги за доставки, производствени пътища и канали за дистрибуция“, каза Фолкер Трайер, ръководител на външната търговия в DIHK.
„Тази мрежа не може лесно да бъде прехвърлена на други пазари. Също така е важно, че около 90% от германските компании в Китай произвеждат за китайския пазар – така че има тясна връзка с китайския вътрешен пазар“, добави той.
Индия предлага възможности и предизвикателства
Индия обаче става все по-важна за германските фирми, тъй като икономиката на южноазиатската нация отбелязва бърз растеж и търговията между двете страни нараства, достигайки рекордно високо ниво от 30.8 милиарда евро през 2023 г.
Германските компании планират да разширят инвестициите си в Индия през следващите години, привлечени от ниските разходи за труд в страната, политическата стабилност и наличието на квалифицирани работници“, според проучване, озаглавено Германско-индийските бизнес перспективи 2024, проведено от консултантската компания KPMG и AHK.
Но те също са изправени пред предизвикателства на индийския пазар, отбелязва докладът, посочвайки бюрократични пречки, корупция и сложна данъчна система, наред с други проблеми.
„Въпреки тези предизвикателства германските компании са уверени в дългосрочните си перспективи в Индия. Очаква се индийската икономика да нарасне силно през следващите години и германските компании са в добра позиция да се възползват от растежа“, се подчертава в него.
Фридолин Щрак от BDI също смята, че Индия е "огромно важен пазар за растеж за германската индустрия". Инвестиционните условия там са се подобрили значително през последните години, каза той, поради разширяването на инфраструктурата, наличието на квалифицирана работна ръка и бързото приемане на цифрови технологии, наред с други развития. „Германските компании са много заинтересовани от задълбочаване на участието си там. "
Трейер от DIHK каза, че въпреки това Индия не трябва да се превръща в „новия Китай" за германския бизнес.
Никога не е или/или – световната търговия не е игра с нулева сума“, каза той, добавяйки, че неговата бизнес асоциация се ангажира да насърчава силни икономически връзки между Германия, Китай и Индия.
Той каза, че проучванията сред германските компании, проведени от DIHK, показват, че фирмите са наясно с рисковете и ползите, свързани с техните бизнес дейности както в Китай, така и в Индия.
„Но – поне засега – рисковете изглежда не надвишават ползите“, отбеляза Трейър.
Други атрактивни места в Азиатско-Тихоокеанския регион
Повечето германски компании, които искат да се диверсифицират извън Китай, избират да преместят дейността си в други азиатско-тихоокеански страни, според проучване на бизнес доверието на AHK Greater China.
По-специално Индия, Япония и Южна Корея се възползват от тази тенденция. В Югоизточна Азия това са Тайланд, Сингапур и Виетнам“, каза Трейер.
„Истинско преместване на производството обаче все още не е извършено“, добави той, като посочи пречките пред диверсификацията, като регулаторни изисквания, високи разходи и трудности при намирането на подходящи доставчици и бизнес партньори.
Щрак каза, че размерът на пазара има значение за германските компании, когато търсят допълнителни пазари, в допълнение към техния потенциал за растеж. „Разглеждайки тези фактори, Япония, Южна Корея и страните от АСЕАН са особено привлекателни за германските компании.“