МЗ пусна търг за строеж на 6 бази за спешната въздушна помощ
От тях ще излитат медицинските хеликоптери, като идеята е да осигуряват спешна помощ в т.нар. „златен час“
Министерство на здравеопазването обяви обществена поръчка за пълен инженеринг за изграждането на шестте оперативни бази в страната, от които ще се извършва спешната медицинска помощ по въздух (HEMS). Стойността на търга е малко над 12.2 млн. лв. без ДДС, като средствата се осигурят по линия на Плана за възстановяване и устойчивост.
Предвиденият срок за изграждането на базите е 285 календарни дни или около 10 месеца. Оферти в търга се подават до 5 март.
Процедурата е от изключително значение, тъй като от въпросните оперативни бази ще се вдигат медицинските хеликоптери при спешни случаи. Идеята е да покриват територията на страната и да осигуряват спешна помощ в рамките на т.нар. „златен час“.
Къде са базите?
Местата на въпросните шест бази за хеликоптерите бяха обявени още с началото на проекта за изграждане на системата HEMS. Те трябваше да бъдат в София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен и Ямбол. Впоследствие обаче определените бази във Варна, Бургас и Ямбол бяха заменени с тези в Сливен, Търговище и Монтана. За целта правителството предостави редица имоти за управление на Министерство на здравеопазването.
Базите са в:
- София - летище „София“
- Пловдив - летище „Пловдив“
- Плевен - летището в гр. Долна Митрополия
- Сливен - летище „Бършен“
- Търговище - летището в с. Буховци
- Монтана - бившата военно-въздушна база в с. Габровница
Търгът е разделен на 6 обособени позиции в зависимост от местоположението на базите. Те са и с различна прогнозна стойност, която не може да се надскача. Така например за базата в София са предвидени малко над 4.7 млн. лв. без ДДС, а за всяка от останалите 5 бази – по над 1.5 млн. лв. без ДДС. От документацията става ясно, че най-вероятно разликата в цената се дължи на това, че базата в София се изгражда, така че да приютява два хеликоптера, а не по един, както е заложени в останалите бази.
Това обаче би означавало, че министерството трябва да закупи още един хеликоптер, тъй като по договор с италианската „Леонардо“ ще бъдат доставени 6 машини. Първата вече пристигна, но стана ясно, че тя няма да може да спасява туристи в планината, тъй като няма лебедка.
Дейностите по базите включват проектиране, строителство и упражняване на авторски надзор. Освен вертолетните летища за излитане и кацане на въздушните линейки, ще бъдат изградени хангари, складови помещения, административни и спомагателни помещения за персонала, както и две модулни преместваеми цистерни за гориво с вместимост по 10 000 литра.
В определените шест оперативни бази е предвидено да работят около 200 души, коментира транспортният министър Георги Гвоздейков в началото на януари. Освен пилоти, парамедици, лекари, в базите ще бъдат разположени и механиците, които ще обслужват летателните машини.
И още
Оперативните бази не бива да се бъркат с хеликоптерните площадки, които има изградени в някои болници в страната. През последните месеци те биват поетапно сертифицирани от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, тъй като повече от тях са построени преди години, но никога не се оперирали.
При откриването на площадката на покрива на болница „Св. Екатерина“ в София по-рано през деня министърът на здравеопазването Христо Хинков подчерта, че с над 2.5 млн. лв. ще бъдат изградени още 26 болнични площадки. Всяка от тях ще струва около 110 хил. лв., като средствата се осигурят от държавния бюджет.
Надявам се след време, след една-две години, в големите областни болници в страната почти навсякъде да има лицензирани хеликоптерни площадки. По този начин се гарантира бързото превозване както на болни, така и на случаи като спешни лекарства, или кръвни продукти, или дори донорски ситуации, да може хеликоптерът да кацне максимално близо до лечебното заведение.“