„На опашка за имот“: Какви са нагласите на българите при покупка на жилище?
Концепцията за идеалният имот се променя непрекъснато и това ще накара много българи да сменят жилищата си по-често
„Моят дом е моята крепост“. В психологията на българите е заложено желанието и стремежа да закупят собствен имот. Това го доказва и статистика на Евростат от есента на 2022 г., според която България е на трето място в Европейския съюз по брой хора, които живеят в собствени имоти. За да достигнеш до най-добрата сделка (което е напълно субективно понятие), е важно да си наясно с причината, поради която купуваш. Да знаеш какво търсиш и добре да си пресметнал всички разходи.
До септември 2022 г. пазарът на имоти в България беше панически. Имаше буквално хора на опашки за имоти“, разказва Георги Янков, управляващ съдружник в агенцията за недвижими имоти Primo +, който взе участие в събитието „Идеалният дом – от избора до обзавеждането, организирано от Банка ДСК.
Процесът по покупка на имот не е праволинеен
Според експерта в областта на недвижимите имоти в България хората смятат, че процеса по закупуването на имот е праволинеен. А на практика могат да възникнат хиляди въпроси и пречки, които да спънат финализирането на сделката.
Смятам, че един от най-добрите съвети, които мога да дам, е първо да се потърси нещо, което е по-скъпо от това, което можем да си позволим. Добре е да се разгледат и по-евтините варианти", казва Янков.
Като уточнява, че изграждането на цялостна и ясна представа за текущото състояние на пазара е ключът към добрата сделка.
Покупката на недвижим имот е 80% емоция и 20% логика….
…..казва Георги Янков, който не веднъж се е сблъсквал със ситуации, в които основните изисквания на клиент изчезват, когато той се „влюби“ в имота.
„Имал съм случай, в който една жена заложи в профила си на търсене не повече от 5 етаж, защото имаше страх от високо. Но в крайна сметка купи апартамент на 14 етаж, защото напълно отговаряше на нейните изисквания и просто се влюби в него. Друг случай, в който така подредихме апартамент, който е стоял преди това 2 години на пазара, че още когато влезе първият клиент, го купи“, разказва управляващият съдружник в агенцията за недвижими имоти Primo +
Лихви по кредитите
Най-често ипотечните кредити в България се теглят за 30 години. Наблюденията на Пламена Тотева, която е експерт в областта на ипотечното кредитиране в Банка ДСК, показват, че преобладаващата част от клиентите взимат кредит за 24 години. А средният размер на кредита през последните месеци надхвърля 150 000 лв.
Съветът ми към по-младите клиенти, които за първи път се сблъскват с ипотечен кредит, е да вземат кредит за по-дълъг период на изплащане, с по-малки вноски, за да не натоварват бюджета си", казва тя.
Съветът на експерта в областта на ипотечното кредитиране е 35 – 40% от доходите на човек да са тези, които отиват за покриване на кредита. Добре е и да има на депозит между 3 и 5 вноски, с които да може да се обезпечат вноските при форсмажорни обстоятелства.
България е оазис по отношение на ръста на лихвените проценти по кредитите", казва Пламена Тотева.
Тя, както и други експерти в областта, са на мнение, че в България лихвите по кредитите ще се увеличават плавно. И напомни, че обикновено два пъти в годината се преизчислява референтния лихвен процент (бел.р. – на база на неговото преизчисляване се увеличават вноските по кредитите).
Нови тенденции
След като 2020 г. напълно промени концепцията на хората за жилищата, сега според Георги Янков сме напът да се доближим до трендовете в Западна Европа, където хората по-често сменят жилищата си.
Когато говорим за покупка на имот с инвестиционна цел, е още по-важно „математиката да е точна“.
Важно е да се изчисли доходността, косвените разходи, както и да се даде ясна сметка за каква инвестиция говорим – покупка, ремонт, препродажба или покупка, ремонт, отдаване под наем“, пояснява Янков.
Един от начините за увеличаване на инвестиционната стойност на имотите е извършване на ремонт с помощта на дизайнерско студио, смятат участниците в дискусията.
Сред тях беше и Стефан Диманов, който стои зад креативното студио SPLASHDesign Studio. По думите му тяхната основна задача е да пресъздадат желанията на клиентите си със средствата, с които разполагат. Според него използването на услугите на дизайнерско студио не е непосилно за купувачите, а напротив, дори оптимизира разходите. Особено, когато при първоначалното излизане на пазара не си пресметнал колко би ти струвал един ремонт.