„Надпревара с времето“: Кои са хората на борда на изчезналата подводница „Титан“
Милиардерът Хамиш Хардинг е летял в космоса на борда на Blue Origin и държи три световни рекорда на Гинес
Петима туристи се оказаха в капана на туристическа подводница, която изчезна напът за останките на потъналия кораб "Титаник". Издирвателните екипи се надпреварват с времето, за да открият плавателния съд. Контактът с петимата е изгубен около час и 45 мин след гмуркането в неделя. Оттогава от "Титан" няма и следа, пише BBC.
Кой е на борда?
На борда на "Титан" са британският бизнесмен, милиардер и изследовател Хамиш Хардинг, пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и синът му Сюлеман. 58-годишният Хардинг е председател на самолетостроителната фирма Action Aviation. Той е известен изследовател, който е летял в космоса на борда на Blue Origin на Джеф Безос. Държи и три световни рекорда на Гинес, включително за най-дългото време, прекарано на пълна океанска дълбочина по време на гмуркане до най-дълбоката част на Марианската падина.
Според публикация на Хардинг във Facebook преди гмуркането, там е и френският изследовател Пол-Анри Наржолет, както и Стоктън Ръш, главният изпълнителен директор на OceanGate – компанията, която стои зад туристическата експедиция.
Пол Анри Нарложет е 77-годишен директор на подводните изследвания в компания, която притежава правата върху останките на “Титаник”. Той е бивш командир на френските военноморски сили. След като се пенсионира от флота, той ръководи първата експедиция за възстановяване на “Титаник” през 1987 г. и е водещ авторитет на мястото на развалините.
Не ме е страх да умра, мисля, че това ще се случи един ден“, казва той в интервю за радио France Bleu през 2020 г., докато говори за опасностите от дълбокото гмуркане.
"Това е невероятно красива останка. Можете да видите вътре, ние се потопихме и видяхме голямото стълбище и видяхме някои от полилеите, които все още висят“, каза Стоктън Ръш пред Sky News относно “Титаник” по-рано тази година.
Издирвателните екипи се надпреварват с времето, но досега няма следа от изследователския кораб.
Хардинг написа във Facebook, че най-накрая е горд да обяви, че ще бъде на борда на мисията до останките на “Титаник”.
Поради „най-лошата зима в Нюфаундленд от 40 години насам“, той каза, че тази мисия вероятно ще бъде първата и единствена пилотирана мисия до “Титаник” през 2023 г.
Току-що се отвори метеорологичен прозорец и утре ще направим опит за гмуркане", пише по-късно той.
Основателят на организацията White Desert Antarctica (тя организира експедиции до ледения континент) Патрик Уудхед нарича Хамиш Хардинг "невероятен авиационен изследовател" и "истински приятел". Британецът е ползвал няколко пъти услугите на White Desert Antarctica до ледения континент, в неговата компания е пътувал и астронавтът Бъз Олдрин.
Хамиш е голям привърженик на изследването на земното кълбо и откриването на нови пътища, които да помогнат за превръщането на света в по-добро място. Мислите ни са със съпругата му Линда и синовете му в този тревожен момент и нека Хамиш и екипажът бъдат открити бързо", се казва в изявление на Уудхед.
Говорител на семейството на пакистанския бизнесмен Шахзада Дауд обясни, че той и синът му Сюлеман са британски граждани. Семейството е едно от най-богатите в Пакистан. Дауд е попечител на Института SETI – организация, която изследва произхода и разпространението на живота и интелигентността във Вселената.
Според профила му на сайта на института SETI той е член на Консултативния съвет на международния тръст на принца и има връзки с Британския азиатски тръст – организации, създадени от краля като принц на Уелс. Дауд е и заместник-председател на Dawood Hercules Corporation, част от Dawood Group – конгломерат от различни бизнеси, собственост на семейството.
Бившият директор на австралийския проект за спасяване на подводници Франк Оуен казва, че плавателният съд ще трябва да изплува на повърхността, за да подаде светлинен сигнал и да заработи GPS-ът, които да помогнат на спасителите. Оуен обяснява, че подводницата разполага с няколкостотин килограма метал, които могат да се изхвърлят, за да изплува.
Изчезналият плавателен съд е част от OceanGate Expeditions, която предоставя място за осемдневна екскурзия на любителите на приключения срещу 250 000 долара. Мястото на корабокруширалия "Титаник" е на около 600 км от бреговете на Нюфаундленд, но носът и кърмата са разделени на около 800 м. Огромно поле от отломки заобикаля разбития пътнически лайнер. Гмуркането до него и после изплуването отнема 8 часа, тъй като потъналият кораб е на дълбочина 3800 м.
Според OceanGate всяка експедиция продължава осем дни, като всяко гмуркане трябва да има научна цел, в т. ч. изучаване на разпадането на останките от суперкораба. Според сайта на компанията първото гмуркане се е състояло през 2021 г. Там се изброяват три подводни апарата, които притежава, като само "Титан" е способен да се слезе достатъчно дълбоко, за да достигне до останките. Плавателният съд тежи 10 432 кг и може да достигне близо 4000 м дълбочина.
Американски и канадски екипи се надпреварват с времето, за да открият и спасят малката подводница. В понеделник контраадмирал Джон Маугър от бреговата охрана на САЩ заяви, че е предизвикателство да се проведе търсене в такъв отдалечен район. То има два аспекта – или на повърхността на океана, или подводно търсене със сонар.
Бреговата охрана е изпратила два самолета С-130 "Херкулес" за търсене на повърхността, като към тях са се присъединили канадски С-130 и самолет P8, оборудван с подводен сонар. В района се разполагат и сонарни буйове.
Контраадмирал Маугър заяви, че ще е необходим допълнителен експертен опит за спасяването на плавателния съд, ако той бъде открит под водата. Саймън Платс, който миналата година режисира документален филм за "Титан", разказва, че Стоктън Ръш, главен изпълнителен директор и основател на компанията, организирала мисията, ясно заявява, че няма гаранция, че по време на гмуркането хората ще видят останките от "Титаник" и че това е "опасна среда".
Пътническият лайнер се удря в айсберг по време на първото си плаване от Саутхемптън до Ню Йорк през 1912 г. От 2200 пътници и екипаж на борда загиват над 1500 души.
Останките на "Титаник" са открити през 1985 г. и оттогава мястото на корабокрушението е проучвано непрекъснато. Миналия месец с помощта на дълбоководно картографиране е създадено първото цифрово сканиране на останките в пълен размер. Сканирането показва както мащаба на кораба, така и някои дребни детайли, като например серийния номер на едно от витлата.