Как най-младият изпълнителен директор в Япония промени историята на Hello Kitty
От встъпването в длъжност на младия Цуджи цената на акциите на компанията се повиши десетократно за четири години
Hello Kitty, може би най-обичаното творение на Япония, отбелязва своя 50-годишен юбилей, пише BBC. Но не винаги всичко е било наред със Sanrio – японската компания, стояща зад анимационния герой. Бизнесът премина през грандиозно пътешествие на финансови върхове и спадове.
Hello Kitty е класиран като втория най-доходоносен медиен франчайз в света след Pokémon и пред познати имена, като „Мики Маус“ и „Междузвездни войни“.
Подчертавайки световната му слава, британският крал Чарлз пожела честит рожден ден на японския герой по време на държавното посещение в Обединеното кралство на японския император и императрица през юни.
През последните години обаче Sanrio имаше проблеми с финансирането си, тъй като интересът към Hello Kitty намаля.
Два предишни скока в продажбите на Sanrio, през 1999 и 2014 г., бяха водени от популярността на героя. Но тези пикове в търсенето на продуктите на фирмата не бяха устойчиви“, казва Ясуки Йошиока от инвестиционната компания SMBC Nikko.
„В миналото представянето му имаше много възходи и падения, сякаш беше на влакче в увеселителен парк“, казва Йошиока.
И тогава, през 2020 г., Томокуни Цуджи застана начело на Sanrio.
Той е внук на основателя на фирмата, Шинтаро Цуджи, и по онова време е само на 31 години, което го прави най-младият главен изпълнителен директор на публично търгувана японска компания.
Под ръководството на по-младия Цуджи, Sanrio променя маркетинговата си стратегия.
Не става дума за намаляване на популярността на Hello Kitty, а за повишаване на признанието на другите“, казва той.
Това обаче води до свалянето на Hello Kitty като най-популярния герой на Sanrio.
Според анкета сред клиенти, това място сега се държи от Cinnamoroll – синеоко бяло кученце с розови бузи, дълги уши и опашка, която прилича на канелено руло.
Но Sanrio вече не се свърза само със сладки герои.
Ако Hello Kitty е японският посланик на сладкото, тогава гневната червена панда Агресивен Рецуко (от англ. Aggretsuko) канализира разочарованието на една обикновена работеща жена.
Героят, който е популярен сред поколението Z, се появи за първи път в анимационен сериал на японската телевизия TBS, преди да стане глобален хит в Netflix.
Друг нестандартен герой е Gudetama, или „мързеливото яйце“, което живее с депресия и изстрелва фрази, отразяващи тъмните реалности на живота.
Освен че разнообрази героите си, Sanrio засили маркетинга си в чужбина и сега се бори с фалшификатите по-стриктно.
Сега използваме изкуствен интелект за откриване на фалшиви продукти и за отправяне на заявки за премахване“, казва Цуджи.
За неговата маркетингова стратегия сътрудничеството с големи марки - включително Starbucks, Crocs и бейзболния отбор на LA Dodgers - е от ключово значение.
В общество, което набляга толкова много на старшинството, фамилното име на Цуджи се оказва решаващо за способността му да направи големи промени в Sanrio. Почти една четвърт от листнатите на борсата компании в Япония, като производителите на автомобили Toyota и Suzuki и фирмата за фотоапарати Canon, се управляват от членове на семейството, което ги е основало.
„Причината е културна“, според професор Хокуто Дазай от Университета за търговия и бизнес в Нагоя. В Япония, където се намира най-старата продължаваща монархия в света, „има силно признание за семействата и семейните фирми“, казва той.
Взаимоотношенията господар-слуга от периода на самураите са се превърнали във взаимоотношения между семействата основатели и техните служители и „исторически обикновените хора никога не са се карали за най-високата длъжност“.
Това е и защото Япония има по-малък набор от професионални ръководители, от които да се избира“, казва професор Дазай.
„Фирмите са склонни да търсят следващия си шеф вътрешно, включително членове на семейството основатели.“
И все пак „би било лъжа, ако кажа, че няма отпор“ от други мениджъри и служители в компанията, казва Цуджи. Той споделя, че се е сбил с дядо си за това как да управлява компанията.
„Но един ден осъзнах, че съм бил арогантен, опитвайки се да убедя някой на 60 години по-възрастен“, казва той. „След около година дядо ми каза да управлявам компанията както намеря за добре – че ще я остави на мен.“
Обновяването на бизнеса от новия шеф досега дава резултати.
В рамките на две години след като по-младият Цуджи става главен изпълнителен директор, Sanrio отново е печеливша, в това, което анализаторът Йошиока нарича "красиво V-образно възстановяване".
Цената на акциите ѝ се е повишила десетократно от 2020 г. насам и сега компанията има оценка на фондовия пазар от повече от един трилион йени (6,5 млрд. долара).
Далеч от заседателната зала и фондовия пазар, имаше и интригуващ инцидент по-рано тази година.
Докато истинската самоличност на Hello Kitty е сравнително добре известна в Япония, някои задгранични фенове бяха шокирани от коментарите на изпълнителен директор на Sanrio през юли.
Говорейки по американска телевизия, директорът по развитие на бизнеса на дребно Джил Кох каза на зрителите, че „Hello Kitty не е котка“, а всъщност е британска ученичка.
Нейните коментари предизвикаха вълна от публикации в социалните медии, като феновете изразиха своя шок и объркване от разкритието.
„Hello Kitty си е Hello Kitty и тя може да бъде каквато пожелаете – тя може да бъде ваша сестра, майка ви, може да сте друг вие“, каза Цуджи.
Запитан дали има някаква представа защо дядо му е решил да не я прави японка, Цуджи каза: „Лондон е невероятен град и беше обект на завист на много японски момичета, така че това може да е една от причините да решат, че тя е от Лондон."
Може да не е окончателният отговор, който нейните фенове търсят - но в крайна сметка Hello Kitty е създадена 14 години преди по-младият Цуджи да се роди. Половин век от нейното създаване е възможно историята на произхода на любимия герой да продължи да бъде обвита в мистерия за години напред.