НАСА и Boeing работят върху дизайн на самолет с ниски емисии
Първият изпитателен полет трябва да се осъществи през 2028 г.
На хоризонта се появява нова технология, която ще направи търговските полети много по-екологични. NASA и Boeing ще работят заедно по проекта Sustainable Flight Demonstrator, в рамките на който ще построят, тестват и пуснат в експлоатация самолет със значително по-ниски емисии. Целта трябва да бъде постигната в рамките на това десетилетие, предава CNN.
От самото начало НАСА е с вас, когато летите. Ние се осмелихме да стигнем по-далеч, по-бързо, по-високо. И по този начин НАСА направи авиацията по-устойчива и надеждна. Това е в нашата ДНК“, каза администраторът на НАСА Бил Нелсън в изявление.
"Нашата цел е това партньорство да създаде и тества пълномащабен изпитателен модел, който да помогне за създаването на търговските самолети на бъдещето, които са по-ефективни по отношение на разхода на гориво, с ползи за околната среда, търговската авиационна индустрия и за пътниците по целия свят. Ако постигнем успех, може да видим тези технологии интегрирани в масовите самолети през 2030 г.", коментират от НАСА.
Първият изпитателен полет на този експериментален самолет трябва да се осъществи през 2028 г.
Целта е технологията да обслужва приблизително 50% от търговския пазар на самолети за къси и средни разстояния, а резултатът от това да е впечатляващ”, обясни Нелсън.
Авиокомпаниите до голяма степен разчитат на самолети с една пътека, които представляват почти половината от авиационните емисии в световен мащаб, според НАСА. Разработването на нова технология за намаляване на потреблението на гориво може да подкрепи целта на администрацията на Байдън за постигане на нулеви нетни въглеродни емисии от авиацията до 2050 г., както е посочено в плана за действие за климата в авиацията на САЩ.
Boeing изчислява, че търсенето на новите еднопроходни самолети ще се увеличи с 40 хил. броя между 2035 и 2050 г. Според космическата агенция дизайнът, по който работят двете организации, може да намали разхода на гориво и емисиите с до 30% в сравнение с най-ефективните съвременни самолети.
Нарича се концепция Transonic Truss-Braced Wing, която разчита на издължени, тънки крила, стабилизирани от диагонални подпори, които се свързват със самолета. Конструкцията създава по-малко съпротивление, което означава изгаряне на по-малко гориво.
НАСА преследва амбициозната цел да разработи технологии, които променят правилата на играта и намаляват използването на енергия и емисиите от авиацията през следващите десетилетия, за да се постигне целта на авиационната общност за нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г.", каза в изявление Боб Пиърс, асоцииран администратор на НАСА за аеронавтиката в Дирекцията на изследователската мисия.
По думите му Transonic Truss-Braced Wing е вид трансформираща концепция и инвестиция, от която ще се нуждаем, за да посрещнем тези предизвикателства и тя е от решаващо значение.
“Ползите от увеличаването на аспектното съотношение на крилото са известни от дълго време, но предизвикателството да се структурира дизайнът изисква напредък в материалите и конструкцията, за да се достигне тази точка на развитие”, каза още Пиърс.
Той подчерта, че заради партньорството си по проекта, НАСА и Boeing могат да поемат повече рискове, отколкото авиационната индустрия може да направи сама.
Това е експериментален самолет, а не е комерсиална разработка на самолет, с който пътниците ще летят днес. И причината, поради която трябва да го направим, е, че това е високорискова технология“, допълни Пиърс.
Партньорството, подкрепено от споразумението Funded Space Act, ще разчита на техническа експертиза и съоръжения и 425 млн. долара финансиране от страна на НАСА за седем години. Междувременно Boeing трябва да осигури още 725 млн. долара и техническия план.
„За нас е чест да продължим партньорството си с НАСА и да демонстрираме технология, която подобрява аеродинамичната ефективност, което води до значително по-ниско изгаряне на гориво и емисии“, заяви Тод Ситрон, главен технологичен директор на Boeing.